די להקפאה (של הלוח)

הקפאת הבנייה ביהודה ושומרון משפיעה, ככל הנראה, גם על לוח השנה: בעלון "יש"ע שלנו" התנוסס השבת התאריך "אייר תש"ע". חודש טוב.

מה עם איזה דבר תורה?

כשצריך מותר לפרגן. עורך עלון "השבת", איתמר מור, הצליח ליצור במה מושכת ומסקרנת, שבמרכזה נושא שבועי הנידון מכמה זוויות על ידי כותבים שונים. השבוע, למשל, הוקדש העלון לעיסוק במשבר החינוך בישראל.

באמת, כל הכבוד. רק הערה קטנה: לפעמים זה קצת יותר מדי. שוו בנפשכם מצב בו אתם מגיעים מאוחר לבית הכנסת בליל שבת וכל העלונים כבר נלקחו, כולם מלבד "השבת". אם אתם נוהגים להקריא דבר תורה מאחד העלונים בסעודת שבת, ורק "השבת" נותר בידכם, צפויה לכם משימה לא קלה.


ניקח את הגיליון האחרון כדוגמה: במדור הפותח, המכונה למרבה האירוניה "שולחן שבת", פרס הרב שי פירון את משנתו החינוכית; בפנים כתבו ד"ר אברהם ליפשיץ, רעות גיאת ואחרים על חינוך; יונה גודמן כתב על רווקות מאוחרת, ונותרנו עם פינת הכשרות (שהתפלפלה בהלכות מליחה) ופינת ביקורת הספרים. אה, וגם עם מאמר של השר שלום שמחון (עבודה) על צער בעלי חיים. מה עם סתם דבר תורה פשוט, משהו על הפרשה? אני האחרון שיזלזל בדיונים בשאלות כבדות משקל בעלון שבת ("השבת", כאמור, מצטיינים לטובה בתחום הזה), אבל אפשר לפרסם גם סתם רעיון יפה על פרשת שבוע. יודעים מה, אפשר גם לקשר את זה לחינוך.

מה פרויד היה אומר על זה

במדור "רשות הדיבור" ב"עולם קטן" התפרסם מכתב מאת "ש מגוש תקיף".

מקורי במקורי

קוראי "מקורי" צריכים להצטייד בהרבה סבלנות. השבוע זכינו סוף סוף לעלון שיש בו - תחזיקו חזק - רק מאמרים מקוריים, ולא חצאי מאמרים מגיליון השבת של עיתון האֵם, "מקור ראשון" ("המשך המאמר בדיוקן"; "המאמר המלא - במוסף שבת" וכך הלאה), שמטרתם, כמו מטרת העלון כולו, להגדיל את כמות המנויים של השבועון. הגסטה הזו של המאמרים המקוריים עלתה לנו במחיר העמוד האחורי של העלון, שלאורכו נמרחה פרסומת של בית ספר שדה כפר עציון. אם זה הולך להיות המצב, אולי עדיף כבר לשים חצאי מאמרים.

צעד נבון

סוף טוב לסאגת הרב רוזן-הרב נבון: לפני כשבועיים תקף הרב רוזן ב"שבת בשבתו" את החוברת החדשה של הרב חיים נבון "אתחלתא דתקווה", שיצאה בהוצאת נאמני תורה ועבודה והקיבוץ הדתי. במאמרו כינה הרב רוזן את הרב נבון "שכיר עט" (אמנם בסוגריים ובסימן שאלה), וקומם עליו רבים, כולל הרב נבון עצמו ותנועת נאמני תורה ועבודה. השבוע מפרסם הרב רוזן הבהרה: "השערה זו נכתבה דוקא במגמת סניגוריה על הכותב. קיויתי שאין הוא שלם בכל לבו עם העמדה שהציג, אל נהג כסניגור ברוך כשרון המגונן לעתים בלהט על עמדה וקו גם אם הוא מעבר לאמונתו, למען שולחיו... זו היתה כוונתי בשכיר-עט, ולא חלילה מכירת אידיאולוגיה בכסף". השלום חזר.

שטו"ת השבוע: נוהל פתיחה באש

"ש: יש לי חבר שתמיד מרביץ לי למרות ששנינו יודעים שאני יותר חזק. האם עליי להחזיר לו? גם כשאני מאיים עליו הוא ממשיך. הרב שמואל אליהו: תזהיר אותו שבפעם הבאה שהוא נותן לך סטירה הוא יקבל שתיים. ואם הוא נותן לך - תחזיר לו". (מעייני הישועה)