הממשלה צפויה לאשר היום את החוק המעניק שנת לימודים אקדמית חינם לחיילים משוחררים ולבוגרי שירות לאומי במכללות ומוסדות לימוד בפריפריה. אם תאושר ההצעה, היא תיושם ככל הנראה כבר בשנת הלימודים האקדמית הקרובה.


את ההצעה יזמו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וסגנית השר לענייני קידום צעירים וסטודנטים גילה גמליאל. על פי ההצעה חיילים משוחררים ומי שהשלים שירות לאומי כחוק, יהיו זכאים לקבלת מלגה לשנת לימודים מלאה לתואר ראשון. המלגה תתוקצב על ידי קרן מיוחדת שתוקם לצורך כך, וזאת ללא קשר לכספי הפיקדון המוענקים כיום לחיילים המשוחררים. את ההטבה ניתן יהיה לממש בפרק זמן של עד חמש שנים ממועד השחרור או סיום השירות האזרחי-לאומי, לכל היותר.

מוסדות הלימוד הפריפריאליים הכרוכים בהסדר, מוגדרים כמוסדות המאושרים על ידי המועצה להשכלה גבוהה, ושנמצאים באזורי הסיוע- הנגב, הגליל, ושטחי יהודה ושומרון. בין המכללות הנכללות בהסדר נמצאות מכללת "אורות ישראל" שבאלקנה, מכללת "הרצוג" שבאלון שבות, מכללת "חמדת הדרום" שבנתיבות והמרכז האוניברסיטאי יהודה ושומרון שבאריאל. אישור החוק יכול בהחלט להוביל לפריחה של מכללות אלו ולאחוזי הרשמה גבוהים במיוחד.


הציפייה: גידול ברישום למכללות

"החוק עצמו מאוד מבורך" אמר לכיפה ד"ר עזרא קהלני, סגן ראש מכללת הרצוג. "אני חושב שזה יעזור להרבה סטודנטים שמגיעים אלינו. הלימודים כרוכים בהרבה הוצאות וזה יקל על המעמסה". קהלני משוכנע כי החוק יגדיל כמות הנרשמים ללימודים במכללה. לטענתו המיקום של המכללה ביהודה ושומרון משפיע על מצב ההרשמה, אך הוא מקווה כי החוק החדש יעזור להתפתחות המוסדות הנמצאים מעבר לקו הירוק.

הרב פרופ נריה גוטל, ראש מכללת אורות, ברך על ההחלטה לסבסד לימודים לחיילים משוררים אך עם זאת הביע הסתייגות מצמצום הרשימה למכללות הנמצאות בפריפריה. לדבריו עדיף היה לו ההחלטה היתה מוחלת על כלל המכללות, ומאפשרת למי שגר בפריפריה ושרוי בדוחק כלכלי ללמוד במרכז הארץ. "וכי מה גרע חלקו של תושב הפריפריה, שהשתכרותו נמוכה יחסית ואשר רוצה ללמוד דווקא במרכז הארץ?" אמר הרב גוטל.