חגיגות יום ירושלים מתחילות כבר הערב, כאשר בעצרות המרכזיות ובטקסים יחגגו את איחודה של העיר. עם זאת, נראה כי חגיגות איחודה של העיר נערכות כשברקע קיימות אין ספור מחלוקות על עתידה של העיר ואופייה.


לרגל יום ירושלים מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים אודות עיר הבירה של מדינת ישראל. ירושלים היא העיר הגדולה בישראל ומונה 774,000 נפש. 30% מתושבי ירושלים מגדירים עצמם חרדים והחינוך החרדי ממשיך לגדול בהתמדה. 30% מהיהודים בני ה-20 ומעלה בירושלים, מגדירים עצמם כ"חרדים", 20% "דתיים" 29% "מסורתיים-דתיים" או "מסורתיים לא כל כך דתיים", ו-21% מגדירים עצמם כ"לא דתיים, חילוניים".



על רקע "התחרדות העיר" בחרו בתנועת "ירושלמים", "נאמני תורה ועבודה" ו"קולך" יחד עם חברת מועצת העיר רחל עזריה, לחגוג השנה את היום כ"יום ירושלים הסובלנית". על פי התכנון תיערך שירה בציבור ליד בית כנסת "החורבה" על מנת לעצור את מגמת ההתחרדות וההקצנה ברובע היהודי.
"השבוע עם ישראל יחגוג את יום ירושלים. המונים יגיעו, כמנהג המקובל אל העיר העתיקה והכותל המערבי . אולם החגיגות מסתירות את העובדה שכבר היום הרובע היהודי הופך למרחב חרדי, מדיר נשים ואנטי-ציוני" כתבו המארגנים.
"יש לנו רובע יהודי אחד והרובע היהודי הזה צריך להיות שייך לכל עם ישראל. בשנים האחרונות קבוצה אחת שמהווה אחוזים בודדים בעם ישראל משתלטת על הרובע היהודי ומנסה להפוך אותו למקום בלעדי שלהם. בית הכנסת "החורבה" שנפתח מחדש לפני כחודש, בהשקעה ממשלתית ובהשקעת העם היהודי של עשרות מיליוני שקלים, הפך בפועל ל"כולל" חרדי, המדיר ממנו נשים, וממדר את כל שאר עם ישראל הבא לבקר בבית כנסת החורבה וברובע היהודי".

גם בתחום הפוליטי, ישנן סערות ומחלוקות לגבי דרך ציון היום. המטה להצלת העם והארץ קרא לישיבת מרכז הרב לבטל את ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בחגיגות יום ירושלים.

"נדהמתי לשמוע שראש הממשלה מר בנימין נתניהו יהיה האורח המרכזי בחגיגות יום ירושלים במרכז הרב" כתב הרב שלום דב וולפא . "אני בטוח שהביקור תוכנן מראש עוד לפני שנודעו הסיכומים בינו לבין האמריקאים על הקפאת הבניה בירושלים, אולם לאחר שנודע הדבר, למען כבודה של ארץ וירושלים יש לבטל לאלתר את הביקור שיגרום לחילול שם שמיים ומתן לגיטימציה לחלוקת ירושלים. מר נתניהו שהפר את השבועה האלוקית "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני" ומכנה בלעג את אוהבי ארץ ישראל והדבקים בה בשם "משיחיים", אינו ראוי שכף רגלו תדרך בישיבה הקדושה במרכז הרב שקירותיה ספוגים בתורה, תפילה וקדושה ובדמם של תלמידי הישיבה שנטבחו על קידוש השם."
הרב וולפא מוסיף כי "לאחר בחירתו לראשות הממשלה הוא הבטיח בחגיגות ירושלים בישיבה במרכז הרב שירושלים תישאר שלימה, ומאז הספיק להכריז על מדינה פלשתינאית, להקפיא את הבניה בכל יהודה שומרון, להרוס מאות בתים ודיכוי אלים וברוטאלי של נאמני ארץ ישראל, וכעת גם ירושלים מוקפאת. האם שוב נגיש למר נתניהו את הלחי השנייה, ונשיר לו בכבוד מלכים "שאו שערים ראשיכם ויבוא מלך הכבוד?".


מהמטה להצלת העם והארץ מוסרים כי עד כה לא קיבלו כל תגובה מישיבת מרכז הרב. ככל הנראה לפי שעה, ביקורו של ראש הממשלה בחגיגות בישיבה יתקיים כמתוכנן.