לכבוד ראש עיריית רעננה

מר נחום חופרי


לקראת ל"ג בעומר שיחול השבוע פנית להורים בעירך בבקשה למנוע מילדיהם את קיום מדורות החג מטעמים סביבתיים. אני מבין שמצאת הזדמנות לעשות יחסי ציבור לניסיון שלך להפוך את רעננה לעיר ירוקה, ובכל זאת, אני חושב שטעית בכתובת ופשוט בחרת מטרה נוחה.

נכון אדוני ראש העיר. מדורות ל"ג בעומר אכן גורמות לעלייה בפליטת גזי החממה, אבל לערב הזה יש אפקטים נוספים מלבד זיהום אוויר. חלק גדול מחוויות הילדות החיוביות מתרחשות מסביב למדורות של ל"ג בעומר. הגיבוש החברתי, הציזבטים והשיחות לאור האש - כל זה קורה בסך הכול פעם בשנה, ולא הוגן מצדך לנסות לקחת את זה לילדים, גם אם על הדרך הם מחממים קצת את כדור הארץ.



ילדים הם מטרה קלה מידי למהפכה הירוקה שלך. לפני שאתה לוקח להם את ל"ג בעומר, אני מציע שתנסה למנוע מההורים שלהם למשך יום אחד את הנסיעה המזהמת ברכב הפרטי. זו חכמה קטנה להשבית לילדים את שמחת ל"ג בעומר. הרבה יותר מסובך להשבית להורים שלהם את הרכב למשך יום אחד בשנה. לידיעתך, אותה יהדות שחוגגת את ל"ג בעומר, משביתה מידי שבוע למשך יממה את הנסיעה ברכבים. כך שלפני שאתה מבטל מנהג יהודי - גם אם הוא לא עתיק יומין וגם אם הוא לא ממש ירוק - כדאי לך לחשוב על אימוץ רעיונות יהודיים ידידותיים לסביבה, כמו שמירת השבת.

גם אם אתה דווקא בעניין של כיבוי שריפות, יש מנהגים צעירים יותר ממנהג המדורות שאפשר לבטל. אני מתאר לעצמי שלא העלית על דעתך לקרוא לתושבים בעירך שלא להבעיר מנגלים ביום העצמאות. אמנם מנגל מייצר פחות עשן ממדורה אבל מכיוון שכל משפחה מקפידה על קיום המנהג הזה בעצמה, סביר להניח שכמות המנגלים שהובערה בעיר שלך ביום העצמאות עלתה פי כמה וכמה על כמות המדורות שיובערו בה בל"ג בעומר. כידוע לך, אנחנו נמצאים בעיצומה של תקופת המנגלים שמתחילה בפסח ולא נגמרת. אם אתה כל כך מוטרד מאש ומעשן, נסה למזער את המנגלים של ההורים לפני שאתה שופך מים על המדורות של הילדים.