נראה שרוחות חדשות מנשבות בתקופה האחרונה במשרדי הממשלה. לאחר שבתחילת השבוע (א) הודיעה המדינה לבג"ץ כי תשקול להכשיר את מאחז "נתיב האבות" שבגוש עציון, פורסם היום כי הממשלה מתכוונת לבחון את האפשרות להעניק מעמד חוקי גם לשכונות גבעת היובל וחרשה ולהימנע מהריסת בתיהם של רועי קליין ואלירז פרץ ז"ל. עם זאת כבר היום בבוקר נהרס מאחז מעוז אסתר שליד כוכב השחר.


הממשלה הודיעה כי במאחז "נתיב האבות" ביישוב אלעזר שבגוש עציון תיבחן האפשרות להעניק אישורים רטרואקטיביים ולהימנע מהריסת הבתים. זאת אם יוכח שהמאחז אכן ממוקם על אדמות מדינה. מדיניות הממשלה כלפי שכונת גבעת היובל וחרשה תהיה דומה.



החלטת הממשלה להכשיר את שני המאחזים נעשתה לדברי הממשלה לאחר בדיקה שהוכיחה כי הקרקעות עליהן נבנו המאחזים הן אדמות מדינה. כמו כן נראה שבימים אלו עורכת הממשלה סקר שנועד להכריע אילו מאחזים ממוקמים על אדמות מדינה ואילו על אדמות פלסטינאיות.


מדיניות הממשלה החדשה היא להכשיר את המאחזים שנמצאים על אדמות מדינה כמו חלקה הגדול של שכונת גבעת היובל ובו זמנית להרוס מאחזים היושבים על אדמה פלסטינאית.


עם זאת , למרות ההכרזה כי סקר האדמות שיבוצע ייקח זמן והמדינה תחכה לתוצאותיו, הבוקר שוב נהרס המאחז מעוז אסתר על ידי כוחות הביטחון. המאחז שהוקם על ידי תנועת "נאמני ארץ ישראל" ממוקם ליד היישוב "כוכב השחר". במאחז, שנהרס מספר פעמים בעבר מתגוררות באופן קבוע חמש משפחות וכעשרה רווקים. תושבי המאחז הודיעו כי בכוונתם לבנות שוב את המאחז שנהרס.


"יש התקדמות בכיוון הנכון" אמרה בתגובה אורית סטרוק, דוברת ארגון זכויות האדם ביש"ע לכיפה. "מה שחשוב שיתקיים הוא שוויון זכויות. הנורמה שמקובלת במדינה היא שיש בנייה שמקדימה אישורים וזאת תופעה נפוצה למדי. המדיניות היא לבצע גישור ולהשלים אישורים גם לאחר שהבנייה הושלמה. אין שום הצדקה לכך שתושבי יש"ע יופלו לרעה ושיפעילו עליהם מדיניות הפוכה. אם הבנייה תאושר זה דבר מבורך וראוי. הכלל הראשון שמבדיל בין מדיניות דמוקרטיות לטוטאליטאריות הוא השוויון בפני החוק".


סטרוק מבקשת להפסיק לכנות את אותן שכונות כמאחזים בלתי חוקיים ובמקום לקרוא להם מאחזים בלתי מורשים, שנמצאים בתהליך הרשאה.


"אם נבנה חלילה מאחז בדרך של גזל -זה דבר לא ראוי וגם בזה צריך לנהוג כבכל מקום אחר במדינה" מוסיפה סטרוק "אבל היום רוב המבנים לא במצב כזה וניתנים לאישור".