70% מהציבור היהודי מתנגדים לחקיקה דתית חדשה, מתוכם 53% שמתנגדים לכל חקיקה דתית ו-17% תומכים רק בהמשך החוקים הקיימים, בעוד 30% תומכים בחקיקה דתית רחבה ככל האפשר. כך עולה ממדד הדת והמדינה- חורף 2010, שערך מכון סמית בהזמנת עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון. נתוני הסקר הוגשו אמש (א) לחברי הכנסת לקראת פתיחת מושב הקיץ.


על פי הסקר, בין המתנגדים לחקיקה דתית חדשה: 84% הם ממצביעי קדימה, 69% ממצביעי הליכוד, 92% ממצביעי ישראל ביתנו, ו-89% ממצביעי העבודה ומרצ. לדברים משמעות רבה לאור הניסיונות המתגברים לאחרונה לחקיקתם של חוקים כדוגמת החוק האוסר מתן רישיון לעסקים העובדים בשבת, חוק החמץ, החוק להרחבת סמכויות בתי הדין הרבניים ועוד.




מהסקר עולה כי 68% מהציבור בעד הקטנת היקף המימון הממשלתי לישיבות ולמשפחות מרובות מילדים כדי להוציא את הגברים החרדים לשוק העבודה. בין התומכים בצמצום ההקצבות: 81% ממצביעי קדימה, 68% ממצביעי הליכוד, 89% ממצביעי ישראל ביתנו ו-83% ממצביעי העבודה ומרצ.


"הממצאים ממחישים את הפער העצום בין רצון הציבור בחופש דת ושוויון בנטל, לבין הקואליציה הקונה שלטון מהמפלגות החרדיות במחיר רמיסת זכויות האזרח וכבודו, ובניגוד לרצון בוחריה" אמר עו"ד אורי רגב, מנכ"ל חדו"ש, יוזם הסקר. "יש לקוות כי במושב הקרוב תפסיק הכנסת את מכירת החיסול של מדינת ישראל לפוליטיקאים החרדיים. אם הדבר לא יקרה, ניתן לצפות שנתוני המחקר המצביעים על ענין גובר בקרב הציבור להקמת מפלגה שתפעל לקידום חופש הדת והשוויון יהפכו למעשים יותר ויותר".


השאלות שלא נשאלו

"שאלות הסקר מגמתיות", אמר בתגובה לדברים ח"כ זבולון אורלב, "חסרה השאלה העיקרית - מה אחוז האזרחים שיש להם עניין במורשת, האם הם מרגישים מחויבות ליהדותם? אני בטוח שאילו היו שואלים את השאלות האלה, הממצאים היו מלמדים שרוב מכריע של העם מעוניין לשמור ולחזק את מורשתו היהודית. אבל ממצאים אלה לא היו עולים בקנה אחד עם האגנדה האנטי דתית של חדו"ש ולכן שאלות אלה לא נשאלו."


בהתייחסות לתוצאות הסקר מהשאלות שכן נשאלו אמר אורלב "אין לי טענה לחרדים הנאבקים על הערכים החשובים להם. יש לי טענות רק למפלגות הציוניות החילוניות, המרבות להיכנע לתביעות החרדים בשל שיקולים פוליטיים ובכך מחזקות מגמות של ניכור בין הציבור החילוני לחרדי".