מורה בחינוך הדתי טוענת כי פוטרה מעבודתה כיוון שנכנסה להריון באמצעות הפריה מלאכותית, לטענתה בהנהלת המוסד החינוכי בו עבדה לא ראו זאת בעין יפה, והחליטו לפטרה מיידית. כך חשף אמש עיתון ידיעות אחרונות.


המורה, רווקה כבת 40 החליטה להפוך אם חד הורית ולא לוותר על חלום האמהות רק משום שלא נישאה. בחודש מאי בשנה שעברה לאחר שנת חופשה ביקשה המורה מהמנהל לשבץ אותה במערכת השעות אלא שלהפתעתה היא גילתה שהיא מפוטרת.

"מצבך האישי אינו מאפשר הוראה במוסד שלנו" הסביר המנהל למורה ההמומה. "כיוון שהדרך בה פעלת עומדת בסתירה מוחלטת לערכי המוסד ותפיסתו באשר לערכי חינוך ומשפחה". המנהל הודיע כי רווקה בהריון מהווה מבחינתו קו אדום והוא יחזיר אותה לעבודה רק אם תינשא.

לאחר המקרה התקיים דיון בנושא במועצה לחינוך הממלכתי דתי והיו"ר, הרב אברהם גיסר, הודיע כי המורה הייתה צריכה להתייעץ מראש עם בית הספר על המהלך ולא לפעול באופן חד צדדי. יו"ר ארגון המורים רן ארז החליט לגבות את המורה ולתמוך בה במאבקה, במקביל פנתה המורה לעו"ד ועתרה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בדרישה לחייב את בית הספר לשלם לה פיצויי פיטורין, ופיצויים בגין לשון הרע בטענה כי בית הספר התסיס את שאר המורות בבית הספר ואנשים בקהילתה נגדה.

בכתב ההגנה נכתב בתגובה "בשעה שהמוסד החינוכי מחנך את תלמידותיו למודל משפחתי מסוים בהתאם למצוות הדת וההלכה, מודל המהווה חלק עיקרי ובסיסי בחינוכן לחיי משפחה בהמשך, הוא אינו יכול להעסיק מורה שאינה ממלאת אחר המודל הזה".



הרבנים חלוקים בדעותיהם

"במקרה הזה אני חושב שלא הייתה ברירה אלא לפטר את האישה" אומר הרב מנחם בורשטיין ראש מכון פוע"ה. "כשהמורה נמצאת במוסד חינוכי דתי אין למוסד הרבה ברירה, כי לא לדרך הזאת צריך לחנך את הנוער. מדובר בבעיה קשה מאוד, שכן הזרעה לרווקה אסורה בעיני הפוסקים ההלכתיים. למה לעשות טוב לאחד על חשבון האחר? ילדים שגדלים בלי דמות אב בבית נולדים אל תוך מצב לא בריא. אנחנו מבינים את אותן נשים ומחפשים פתרונות כדי לעזור להן אבל לא בצורה הזו. הפתרון שלנו הוא הקפאת ביציות בתקווה שזו תהיה מותרת גם בארץ- מה שמאפשר לאותן נשים להביא ילדים גם בגיל מאוחר לאחר שימצאו בן זוג".


הרב יובל שרלו שהתיחס בעבר לשאלה העקרונית האם לרווקה מותר להביא ילד שלא במסגרת הנישואין אמר אמש כי "באופן עקרוני מדובר בבעיה קשה שאסור להתעלם ממנה, כי היא לא תיעלם. התופעה של נשים שנמצאות בדילמה אם להפוך לאימהות חד הוריות או להישאר חשוכות ילדים קיימת, וצריך להתמודד איתה מבחינה הלכתית. מבחינתי אמהות חד הוריות היא המוצא האחרון, אבל כשמגיעים לישורת האחרונה של זמן הפריון, והאפשרות היא להיות אם חד הורית או לא ללדת בכלל, אי אפשר לאסור על בחורה שרוצה לגדל ילד בחום ובאהבה לעשות זאת. מובן שהדרך שבה יש לעשות זאת היא של הזרעה או הפריה חוץ גופית כדי לא לתת לגיטימציה ליחסי אישות מחוץ לנישואים".