מאחורי הקלעים

קצת מאחורי הקלעים של עולם העלונים - כשיום ראשון בשבוע מגיע יושב לו עורך העלון וחוכך בדעתו על מה לכתוב באותו שבוע. לקראת הצהריים כבר מתגבשים הדברים, והוא פונה לכותבים השונים בעניין. ביום שני נאספים להם החומרים, כשבדרך כלל זהו גם היום בו נערכים הראיונות המרכזיים והכתבות הארוכות יותר, כשלמחרת, בשלישי - מתרכזת שיא העבודה של איסוף ועריכת כל החומר, עיצובו הגראפי, ושליחתו בלילה לדפוס. במקביל, מחלקת המכירות של העלון עובדת בקדחתנות על מנת למכור שטחי פרסום, כשגם הם צריכים לסיים עד שעות הערב של שלישי על מנת לסדר הכל בגרפיקה.

לחץ לחץ לחץ

עד כאן הכל טוב ויפה בשבוע רגיל. אך מה קורה כששביעי של פסח חל לו ביום שני, כשבכל השבוע קודם לא עבדו בשל קדושת המועד? הכל מתנקז לו ליום שלישי אחד לחוץ ומבולגן. אך למרות הדד-ליין הקצר, הצליחו כל העלונים לעמוד במשימה. אומנם, רובם ככולם הוציאו את העלון שלהם בפורמט המינימאלי וגם אף אחד מהעלונים שאינו שבועי לא יצא הפעם. בנוסף, כמעט ולא היו פרסומות הן בעלונים והן מחוצה להם, וודאי לא אחרי מה שהורגלנו בחודש שלפני הפסח. ולמרות הכל, התכנים פחות או יותר היו בסטנדרט הרגיל.

סיכום ביניים

ובכל זאת מה כן היה לנו? אז ראשית, מזל שיום השואה חל הערב, שכן ככה יש נושא ברור לכתוב עליו ולא צריך להתלבט יותר מידי על מה לכתוב אלא רק איך לכתוב. גם סיקור אירועים שונים או הלכות שונות הקשורות לפסח שהסתיים לא היו חסרים, ואף התייחסות לספירת העומר. או במילים אחרות - טוב שלוח השנה מכתיב לנו על מה לכתוב. אגב, אל דאגה - בשבוע הבא, ערב יום העצמאות, צפו שוב לעלונים נרחבים במעט, אם כי ודאי לא כמו שהיה בשבת הגדול.

הצפוי והחריג

למעשה, הסיקור של יום השואה לא היה חריג כ"כ, ודאי לא משהו בלתי צפוי. ראיונות עם ניצולים ומדריכי מסעות, שוב דיון על משלחות הנוער, דיון נוסף על זכרון השואה בדור השלישי, ועוד. למעט חריגה אחת. בשנה שעברה המדינה סערה סביב פרשיית הפליטים הסודאניים ואופי הטיפול בהם. הפעם היה זה הרב גורודין ב"שבת בשבתו" שהשווה את היחס לפליטים הללו לשואה. ויותר מכך, הוא אף לא הסתפק בדעתו שלו, אלא בעיקר הביא את דבריו בעניין של רבו - הרב ליכטנשטיין.

מדרשואה

חריגה נוספת שהיתה השבוע היא ב"מעט מן האור". מאז שהפורמט החדש שלהם יצא לדרך, רובו של עמוד השער הוקדש לתמונה, ומצד שמאל הובא מדרש כלשהו. ואילו הפעם בחרו במערכת, מלבד התמונה, "למלא" כמעט את כל השער במאמר שלם, ודווקא לא מתוך כתבי הקודש אלא מתוך דברי העיתונאי עזריאל קרליבך ז"ל שנכתבו בשואה.

מפרגנים

במדור התרבות ב"מעיייני הישועה", רן שריד דווקא פירגן הפעם לקולגות, כשכתב על שני ספרים שיצאו לאור לאחרונה שהופיעו תחילה כסיפורים בעלונים השונים. האחד הוא הספר "שקופים" של הרב אנגלמן שסיפוריו פורסמו ב"באהבה ואמונה", והשני הוא איתן הוד, שמרבית סיפוריו פורסמו ב"עולם קטן". אגב, ספרו של הוד מופץ ע"י שריד ב"דברי שיר", כשאת העבודה הזו למדנו דווקא מ"מצב הרוח" שגם הם בחרו הפעם לכתוב על הספר הזה.

חילופי גברי

איכשהו, בשקט בשקט, לפני כחודש ומשהו התחלף לו כותב המדור "חיים יהודיים" בעלון "שיחת השבוע" (המדור הזה בעמוד האחרון למעלה, עם התמונה). האמת היא שלא הייתי שם לב לכך לולא שמתי לב לשינוי מבורך בסגנון הכתיבה שלהם ובסגנון המרואיינים. אז שיהיה בהצלחה למנחם כהן, שנכנס לנעלים גדולות, אך כאמור בינתיים, די בהצלחה.

עלילות הקומיקסאי שגדל

ועוד כותב חדש, או ליתר דיוק מאייר. יוסי שחר, שצייר במשך שנים רבות את מדור הקומיקס "מושיקו" ב"מקור לילדים" הצטרף השבוע ל"גילוי דעת". שחר החל לפרסם במקור ראשון עוד בהיותו נער צעיר מאוד יחסית, כך שגם מדורו תמיד עסק בדברים מתוך עולמו הילדותי משהו. ואילו הפעם, התבגר הבחור, ובנוסף למדור הילדים אותו הוא אייר לנו, הוא גם חנך פינת קומיקס חדשה וחמודה העונה לשם "עלילות המעצבייניש". האם הדבר יהיה קבוע או קשור לתחרות הקומיקס שעורך העיתון? לא ברור. מה שכן, שדווקא בעלון-האב, "באהבה ואמונה" מחפשים להם קומיקסאי למדור הילדים.

"השמיעני את קולך"

ועוד דבר שהתוודעתי אליו השבוע לראשונה - מזה חודשים שהעלון של "קולך" אינו מופיע בדפוס ואינו נראה כמעט בבתי הכנסת. אולם השבת, לאור העובדה שהתפללתי בבית כנסת אחר, ראיתי שהעלון אינו גווע, אלא ממשיך להופיע בפורמט אחר באינטרנט אחת לחודש, תוך פניה לפעילות האירגון להדפיסו ולהפיצו עצמאית בבתי הכנסת. הכל עניין של כסף, אמרנו?

שטו"ת השבוע, או: "חלומות שוא ידברון"

והפעם נאחד בין שתי שאלות שונות, ואפילו נחסוך מכם את התשובות של הרבנים. ב"עולם קטן" נשאל הרב שמואל אליהו בזו הלשון: "שמעתי שבריא לחלום בלילה ואני לא חולם תקופה ארוכה מאוד - מה לעשות?". ובמקביל, ב"מעייני הישועה" הוא נשאל: "חלמתי על מזיקים וקמתי בבהלה. מה פירוש?". ואני הקטן אוסיף ואשאל את הרב - מה עדיף? לחלום חלומות רעים או לא לחלום בכלל?

גם אתם מצאתם לפחות שלוש טעויות במדור הברנזה השבוע? גם אתם לא הבנתם מהו אותו אבנט ב"עולם קטן" עליו שאל השואל עד תפסתם שהוא מתכוון לגארטעל? mealel@kipa.co.il