אחד הדברים האהובים עלי הוא לשמוע שירי שבת ביום שישי אחרי הצהריים, תוך כדי סיום הבישולים והניקיונות, כשתחושה מיוחדת כבר מתחילה לחדור הביתה. להכניס שבת מתוך אווירת קדושה, מתוך הכנה מתאימה, ואחת הדרכים הטובות לכך היא למצוא את המוזיקה הנכונה.

במשך השנים ניסיתי כמה וכמה דיסקים לשעות האלה, טרום בין הערביים של ערב שבת. והנה, נפל לידי הדיסק 'נשמות חדשות', של יצחק מאיר וחבריו.

 


/bikorim/mp3flash/player_maxi/player_mp3_maxi.swf

הדיסק הוא בעצם אלבום כפול. בחלקו הראשון מנוגנים חלקים מתפילת ערב שבת, חלקו השני שזור כולו שירי שבת, במנגינות חסידיות אותנטיות כמעט ללא עיבודים שונים מהמקור. אלא שהמוזיקה, בשונה מדיסקים דומים שמצאתי, לא מושרת בהברה אשכנזית, אלא בעברית נקיה שתערב למי שהמבטא הגלותי קשה לאוזניו.

 

מי שמקפיד לשמור באדיקות על מנגינות ניגוני השבת מבית אביו חשוב שידע כי המנגינות בדיסק הן אינן המוכרות ביותר. אך מי ששמח ללמוד גם ניגונים חדשים ישמח לקבל לידיו את הדיסק החדש. יצויינו במיוחד 'שלום עליכם' ו'י-ה ריבון', שהצליחו לרגש אותי יותר מהשירים האחרים במנגינות יפות מאוד שהכרתי פחות, וכמובן (אח של ידידיה מאיר או לא?) 'י-ה אכסוף', שקשה מאוד לאכזב אותי איתו.

 

הדיסק עצמו, לטעמי, לא מחדש הרבה מעבר לכך. המנגינות נעימות וערבות לאוזן, וברובן גם לא מנגינות בנאליות אלא קצת יותר מרעננות, הליווי נעים ומתאים, הבחירות יפות בסך הכל, אולם אין בו איזו בשורה חדשה. פשוט, מוזיקה לערב שבת. באופן אישי, במוזיקה מהסוג הזה, אפילו מעט חסר לי איזה קסם הטמון בניחוח המקור שבקלטות הישנות, שנשמעות כמעט כמו הקלטות של טישים מהסוג הכבד ביותר. יתכן שדווקא מי שלא נחשף לז'אנר בעבר, יהנה מהדיסק, שמביא את המנגינות היפות באופן מעט 'מרוכך'.
 

את הרעיון העומד מאחורי הקלטות הקטעים מהתפילה לא הצלחתי להבין. גם בו היה חן, אולם קשה לי לראות את עצמי מקשיבה לדיסק פעם נוספת. ארדדיסק השירים לשבת, על אף הפשטות שבו (ואולי בגללה) יזכה בהחלט למקום של כבוד אצלי במדף, וגם במערכת בערב שבת.