הרבה מאוד סוגים של הגדות כבר הודפסו במהלך ההיסטוריה. מהגדות מסורתיות ומאוירות, הגדות אלטרנטיביות ,ועד להגדות משפחתיות עם תמונות של בני הבית.


בשבוע שעבר נפתחה תערוכה וירטואלית של הספרייה הלאומית בירושלים, המציגה הגדות שונות ומיוחדות מתקופות שונות בהיסטוריה.



במאגרי הספרייה קיימים למעלה מ-600 הגדות, ולצורך התערוכה נבחרו 28 הגדות מיוחדות ומייצגות לתערוכה. ביניהן הגדות מתקופת קום המדינה, הגדות קיבוצים, הגדה סוציאליסטית, הגדות של תנועות נוער והבריגדה היהודית שמשקפות את שנות המלחמה ורבות אחרות. כל ההגדות משמשות רפלקציה של התרבות והחיים בארץ ובעולם באותם שנים.


בתערוכה בחרו להראות דווקא הגדות לא מסורתיות, "הצד הלא מסורתי הוא דווקא זה הפחות מכוסה" מסבירה שונית דגני מנהלת מחלקת מיון בספרייה הלאומית "בחלק מן ההגדות יש רק שימוש בחלקים מן ההגדה ותוספות שנוספו לה מתוך התקופה. ההגדות לא דומות יש טקסט שמשתנה מהגדה להגדה". בתערוכה אפשר לראות למשל את ההגדה של חוות לימוד לנערות משנת תש"ז שכוללת גם שירי אביב, חקלאות, ואירועים היסטוריים כמו נאומו של אלעזר בן יאיר במצדה, וטקסטים של מפקדי מרד גטו ורשה.



דגני מספרת שישנם כמה הגדות פרודיות שנעשו בתקופות שונות ולקחו את הטקסט המקורי ועליו עשו פרודיה. בקטגוריה הזאת אפשר למצוא הגדה היתולית מחיי היישוב בארץ ופרודיה על אירועי מלחמת העולם הראשונה והשפעתם על יהודי תורכיה, בסגנון הגדה של פסח.


בספריה מסבירים כי היתרון בתערוכה וירטואלית הוא עצום "ככה לא צריכים להגיע במיוחד לכאן כדי לראות" מסבירה דגני "וגם אין אפשרות לראות את כל המוצגים. יש לנו למעלה מחמישה מיליון מוצגים וככה כל פעם אנחנו בוחרים להתמקד בנושא מסוים ולהציג אותו בתערוכה וירטואלית. שנה שעברה עסקנו בברכת החמה ולפני כן בפולמוס השמיטה ועכשיו אנחנו עוסקים בהגדות. התערוכה פתוחה בעצם לכולם ויש לנו גם לא מעט כניסות לאתר מחו"ל".


לצפיה בהגדות לחצו כאן