סקר חדש, שנערך עבור עמותת השירות הלאומי "שלומית", קובע כי ש-69% מהישראלים חושבים שמי שמייצג את ישראל בתחרויות או בנבחרות חייב לשרת בצה"ל, זאת לעומת 27% מהציבור החושב כי השרות בצה"ל איננו רלוונטי בנושא.

בקרב המשיבים שביקשו לחייב את נציגי המשלחות בשרות צבאי, בלטו הציבור הדתי והמסורתי. 78% לעומת 69% בציבור החילוני.

לשאלה האם גם ישראלים שאינם ממוצא יהודי ומייצגים את ישראל בתחרויות בינלאומיות חייבים להתנדב לשנת שירות לאומי ציינו 67% מהמשיבים שגם הם חייבים לתרום למדינה להתנדב לשירות הלאומי, זאת לעומת 33% שאינם חושבים כך.

לדברי חיה שמואלי מנכ"ל עמותת "שלומית" -בשנת 2009 התנדבו במסגרת השירות הלאומי בישראל כ-12,000 צעירים, גידול של כ-14% לעומת שנת 2008 בה התנדבו כ-10,500 צעירים.

לדבריה הסיבה המרכזית לגידול המשמעותי בהתנדבות לשירות לאומי נובעת מהגדלת התקנים של המנהלת. "ככל שהמדינה תאפשר הגדלת תקנים כך תופעת ההתנדבות תגדל" אמרה.

סוף למשבר התקציבי

בתוך כך הודיע השר הרשקוביץ כי הממשלה צפויה לשים סוף למשברים התקציביים הקבועים בשירות הלאומי. שר החינוך, גדעון סער והשר הרשקוביץ, הממונה על מינהלת השירות האזרחי-לאומי, יביאו לממשלה בישיבתה ביום ראשון הקרוב הצעת החלטה העוסקת בתקצוב פעילותם של בני ובנות השירות הלאומי במערכת החינוך.


יוזמי ההצעה ציינו כי עיקרה של ההחלטה הינה הקביעה, כי החל מהתקציב של שנת 2011, יעוגן בבסיס התקציב של משרד החינוך סכום של 108 מיליון ₪ לטובת הפעלת

כ-3,900 בנות ובני שירות לאומי במערכת החינוך, וזאת כדי לאפשר מתן מענה מינימלי לגידול שחל בצרכי המערכת מחד, ומאידך לצורך של בנות ובנים נוספים המעוניינים לשרת במערכת החינוך .

השרים סער והרשקוביץ מבקשים להימנע מה"ריטואל הקבוע" לפיו רק לאחר שנוצר איום מיידי על המשך הפעילות, מתכנסת הממשלה לקביעת תקציב לפעילות.

בדברי ההסבר להצעת ההחלטה מסרו השרים סער והרשקוביץ כי "מתנדבות ומתנדבי השירות הלאומי הפכו לחלק בלתי נפרד מהעשייה ומהנשמה היתרה של מערכת החינוך. ההתנדבות היא במשימות חינוכיות, במסגרות שונות ובתחומים של: חינוך מיוחד, קליטה עליה, פנימיות ואוכלוסיות רווחה, אהבת הארץ ומורשת ישראל".