בסוף השבוע שעבר הודיע יו"ר מפלגת "ישראל ביתנו", אביגדור ליברמן, כי הרפורמה בגיור אותה מציעה מפלגתו אושרה על ידי שני הרבנים הספרדים- הרב הראשי שלמה עמאר והרב עובדיה יוסף וכי עוד השבוע יקודמו בממשלה שני החוקים- חוק ברית הזוגיות וחוק הגיור. כעת נדמה כי ההצהרה האופטימית הייתה מוקדמת מידי וכי נציגי הסיעות החרדיות יתנגדו להצעת החוק.

יוזמת הרפורמה בגיור, אותה מובילה מפלגת "ישראל ביתנו", תאפשר לרבני הערים לגייר בעצמם את המבקשים להתגייר ולא להמתין לבתי הדין המיוחדים לגיור. מהלך זה עשוי לקצר משמעותית את ההמתנה בהליך הגיור. בנוסף קובעת הרפורמה כי כל הארץ נחשבת לאזור גיור אחד, כך שהמועמדים לגיור לא יהיו תלויים בחסדיהם של רב עיר זה או אחר, ויוכלו לגשת לבית הדין אותו יבחרו בעצמם. עוד נקבע כי יוגבלו סמכויות ביטול הגיור וכן יועברו סמכויות לרבני ערים לאשר חתונות לגיורים. בנוסף לא יהיה תוקף לביטול גיור שניתן מטעם בית הדין.

"ביום שני נתחיל להתקדם עם קריאה שנייה והכנה לשלישית. זו הפעם הראשונה שאפשר לבשר על פריצת דרך. הגענו להסכמה עם הרבנים שלמה עמאר ועובדיה יוסף לגבי זה, אבל היה ברור מראש שאלו דברים מורכבים" הודיע ליברמן בשבוע שעבר.

אלא שאתמול (א) הבהירו במפלגות החרדיות ש"ס ויהדות התורה כי הן מסרבות לסיכום שהושג וכי הרפורמה אינה מקובלת עליהם. אמש התברר כי לא רק שש"ס ויהדות התורה לא מוכנות לתמוך בחוק הגיור - הן אף מאיימות במשבר פוליטי של ממש אם אכן יובא להצבעה במתכונת המוצעת. הצדדים אף זומנו לישיבה לילית בלשכת ראש הממשלה על מנת להביא לפתרון הנושא.

כפשרה הוחלט כי חוק ברית הזוגיות יובא ביום שלישי לדיון בכנסת, כמתוכנן. ואילו חוק הגיור יובא היום רק לדיון, אך בינתיים לא תתקיים הצבעה.

הצעת החוק עוקרת את הסמכות מהרבנות

ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה התבטא היום בנושא ותקף את יוזם ההצעה ח"כ דוד רותם: "הצעת החוק בלשונה כיום עוקרת את הסמכות מהרבנות. אתה עוקר את דת ישראל, מה שלא קרה במשך 60 שנה" והוסיף "אני דואג לרוב העם היהודי שסומכים על גיור כהלכה. החוק הזה יתברר כל כולו כהטעיה וגניבת דעת".

ד"ר אריק כרמון, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה אמר היום בהקשר של דחיית מועד ההבאה להצבעה של חוק הגיור כי "כיום ישנם מאות אלפי עולים שאינם מוכרים כיהודים. מתוכם כמאה עשרים אלף נשים הנמצאות בגיל הפריון ויכולות להביא ילדים נוספים לעולם. כך שאם לא נפתור את הבעיה דור נוסף יאלץ להתמודד עמה. המדינה מגיירת כל שנה כ-4,000 בלבד-מספר זניח ביחס לתופעה והעולים אינם מחכים למדינה ומקיימים בריתות מילה בר-מצוות ונטמעים בחברה הישראלית. בפועל השסע רק הולך וגדל והבעיה הולכת ומחמירה" לדעת כרמון החרדים והמתנגדים לחוק הם הראשונים שאמורים לדאוג מהמצב הקיים".

מ"ישראל ביתנו" נמסר בתגובה לכיפה כי בשעות אלו ממש נערכת ישיבה על מנת שכן להביא להצבעה את חוק הגיור עוד היום כמתוכנן למרות המחלוקות. מחר, אומרים במפלגה, יעלה להצבעה חוק ברית הזוגיות כמתוכנן.