וועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ג) את הצעת החוק של יושב ראש וועדת הכספים, חבר הכנסת משה גפני, להכשיר את קופות הגמחי"ם המעניקות הלוואות לנזקקים.

כיום פעילות הגמ"חים איננה מעוגנת בחוק הדורש פיקוח על מוסדות המעניקים הלוואות ושירותים בנקאיים. על פי הצעת חוק החדשה יוכלו הגמ"חים לקבל פיקדונות כספיים ולהעניק הלוואות לגמילות חסדים, ובלבד שהלוואות אלה אינן נושאות ריבית והכספים משמשים למתן גמילות חסדים בלבד. הצעת החוק מגדירה מוסד לגמילות חסדים כעמותה או כחברה לתועלת הציבור שמנהלות את חשבונותיהם בתאגיד בנקאי. יוזמי הצעת החוק הם חברי הכנסת גפני ומקלב מיהדות התורה.

בנק ישראל הודיעה בתגובה להצעת החוק כי הוא מתנגד למהל .

בעיתונות הכלכלית פורסם הבוקר כי תמיכת הממשלה בחוק הושגה באמצעות "דיל" . תמיכת הממשלה תתאפשר בתמורה לתמיכת גפני בחוק "בנק ישראל" שיבטיח את המשך כהונתו של הנגיד הנוכחי, ובתמורה לכך יזכה לתמיכת הממשלה בחוק הגמחי"ם.



גפני שולל את הטענות מכל וכל, וטוען כי הגמחי"ם פועלים מאות שנים והם חלק ממורשת ישראל, לדבריו אין שום קשר ביניהם לבין חוק בנק ישראל. "כאשר נכנסתי לתפקידי לפני כשנה, נדהמתי לגלות שהגמחי"ם שקיימים לאורך כל ההיסטוריה, חלק ממורשתה המפוארת של עם ישראל, פועלים בניגוד לחוק, אני לא מקבל את המשפט שאומרים שיהיה בסדר, לא יתכן שהמדינה לא תכיר רשמית בגמחי"ם שמטרתם הוא הסיוע לזולת, הגמחי"ם הם חלק בלתי נפרד מעם ישראל ומהערבות ההדדית" אמר גפני לכיפה. גפני ציין כי כבר בפגישתו הראשונה עם הנגיד לפני חודשים רבים, ביקש ממנו להגיע לפיתרון שיסדיר את הנושא, אך הדבר לא צלח עד כה.

נגיד בנק ישראל הפרופסור סטנלי פישר אמר גם הוא בנושא אין כל קשר בין הדברים. "הוצאנו הודעה שאנחנו בכלל מתנגדים לחוק הגמחי"ם שהגיש ח"כ הרב גפני, עם זאת יש להגיע לפיתרון בנושא, מאחר ואנו מכירים בחשיבות הגמחי"ם ומנסים למצוא נוסחה שתהיה מקובלת על הצדדים". הנגיד אמר כי התרומות לגמחי"ם אינם הבעיה, אלא הפקדונות, והוא מקווה שיימצא פיתרון מאחר וחשיבות הגמחי"ם רבה.


"אם מישהו פועל כמו שצריך ועל פי חוק , אז החוק לא ממש משנה לגביו" אומר לכיפה שייקה רוט, רואה חשבון וגזבר גמ"ח "חסדי עמיר" מזה מספר שנים. "הגמחי"ם באמת יכולים להיהפך לעניין בעייתי כי אפשר להשתמש בהם להלבנת הון. אבל מי שהפך את זה להלבנת הון בעבר, עכשיו רק יקבל לגיטימציה. ולמי שנהג על פי חוק ההכרה לא תשנה. אולי השינוי בחוק יהיה תוספת פיקוח. חשוב לזכור כי חלק מהגמחי"ם כבר מוכרים בתור עמותות, אז זה לא מדויק לומר שזה לא ממוסד. הבעייתיות קיימת אולי רק מול חוק הבנקאות. בבני ברק למשל יש באמת הרבה גמחי"ם לא ממוסדים שרוצים להיות מסוגלים להתנהל כבנק וכנראה ששם המצב כפי שהוא היום -בעייתי. כמו בכל דבר צריך שיהיה יותר פיקוח ובמיוחד בגמחי"ם ה"בני ברקים".