שבת זכור

  1. המוקד של שבת זכור היא קריאת המפטיר - "זכור את אשר עשה לך עמלק". קריאה זו היא חובה מהתורה. חכמים סמכו את קריאת זכור לקריאת המגילה שיש בה מחיית עמלק. הואיל וקריאה זו מהתורה מדקדקים בקריאתה בטעמים ובדקדוק. הקורא מכוון להוציא את כולם ידי חובה של מצות זכירת עמלק.
  2. בדורות האחרונים פשט המנהג שנשים הולכות לשמוע פרשת זכור וכך ראוי לעשות.
  3. חייל שלא שמע קריאת פרשת זכור בשבת יכוון לצאת ידי חובה בקריאת התורה של פורים - "ויבוא עמלק". מי שלא שמע גם בפורים יצא ידי חובה כאשר יקראו בסוף השנה את פרשת כי תצא. (פרשת עמלק חותמת את פרשת כי תצא).

זכר למחצית השקל

  1. מנהג ישראל לתת כסף "זכר למחצית השקל" לכן, יתן מחצית מן המטבע הנהוג באותו מקום ובאותו זמן. והמנהג לתת שלוש מחציות השקל. למנהג עדות המזרח נוהגים לתת מחצית שקל שערכה (10 ג כסף) כ - 20 ₪. וכל המרבה הרי זה משובח.
  2. המנהג לתת עבור כל אחד שהגיע לגיל מצוות ואף יש הנוהגים לתת עבור כל נפשות הבית.

קריאת מגילה

  1. קריאת מגילה - המטרה המרכזית היא, שהצבור ישמע קריאת מגילה. מחד, יש לחנך את הקטנים בשמיעת מגילה מאידך, תינוק או ילד קטן שמפריעים לשמיעת המגילה אין להביאם לבית הכנסת.
  2. יש לשמוע את קריאת המגילה מתחילתה ועד סופה. מי שהחסיר אפילו מילה אחת לא יצא ידי חובה. מי שלא שמע מילה או משפט שישלים את המשפט מיד אפילו מתוך חומש.
  3. יש להקפיד על ממדי הרעש בהכאת המן. מחד, אין לבטל מנהג זה מאידך, יש להקפיד על הילדים שלא ירעישו יתר על המידה.
  4. נשים חייבות בקריאת מגילה. כאשר מתארגנת קריאה מיוחדת לנשים רצוי שיקרא לפניהן מי שאינו יצא ידי חובה עדיין בקריאת מגילה ויברך עבור ציבור הנשים ויקרא להן.
  5. עיקר מצוות הפורים חלות ביום. מקרא מגילה, משלוח מנות, מתנות לאביונים, סעודת פורים. עיקר המצוה בשמיעת מגילה היא ביום ולכן חשוב שגברים ונשים יבואו לבית הכנסת לשמיעת מגילה
  6. משלוח מנות - לפחות לאדם אחד שתי מנות. שני מיני אוכלים (ראויים למאכל מיידי) או אוכל ומשקה. [זוג נשוי לפחות שני משלוחי מנות לשני אנשים]. כמובן שיש לדאוג שכל בני המשפחה ישלחו אף הם משלוחי מנות.
  7. מתנות לאביונים - מוטב לאדם להרבות במתנות לאביונים מלהרבות בסעודתו ובמשלוח מנות לרעיו שאין שמחה גדולה ומפוארת אלא לשמח לב עניים ויתומים". (רמב"ם הל מגילה פרק ב) יש לתת בפורים שתי מתנות לשני עניים. עדיף לתת את המתנות דוקא בפורים אולם ניתן לתת גם לפני פורים על מנת שיחלקו אותם בפורים עצמו.
  8. דגשים לחיילים - משלוח מנות - חייל יביא ממטעמיו שהביא מהבית. חיילים הנמצאים בפעילות מבצעית יכולים להחליף אחד עם השני את המנות הקרביות וכך יוצאים ידי חובת משלוח מנות. מתנות לאביונים - שתי מתנות לשני עניים. מי שנמצא במקום רחוק ואין ביכולתו לתת מתנות לאביונים שימנה את בני משפחתו להיות שלוחיו למתן מתנות לאביונים.
  9. סעודת פורים - מצוותה דוקא ביום. יש להתפלל מנחה ורק לאחר מכן לערוך את הסעודה הגדולה.
  10. מי שנוסע לירושלים לפורים יתייעץ כיצד עליו לנהוג ביחס למצוות הפורים.
  11. פורים במוצ"ש - כאשר הקהילה מחליטה להתפלל ערבית מאוחר יותר ינהגו כדלקמן: מיד עם צאת השבת, נשארים בבית ועושים הבדלה רגילה לכל אנשי הבית. מי שעושה את ההבדלה ומדליק את הנר שיאמר לפני כן: ברוך המבדיל בין קדש לחול. לאחר ההבדלה מתארגנים להליכה לבית הכנסת. הבאת מגילות, תחפושות וכו. אסור להכין בשבת לצורך מוצ"ש. ולכן כל ההכנות יתחילו לאחר צאת שבת והבדלה.