ח“כ יוני שטבון מ“הבית היהודי“ מצהיר פומבית כי הוא מתגייס לגיוס ערבים לצה“ל, כחלק מהמתווה לשיוויון בנטל שאושר באחרונה על ידי הממשלה. שטבון, רס“ן במיל‘, אמר בראיון לאתר האינטרנט ”אל מוניטור“ כי הוא ”נגד להכניס את הערבים לסיפור הזה. אם הייתי חרדי הייתי מתבייש שמשווים אותי לערבי. כי מה זה אומר שמשווים את החרדי, אזרח ישראלי-יהודי שגר פה במדינה, לערבי שהסיפור שלו אחר, שרואה בצבא כובש“.

"עם החרדים יש לי שיג ושיח מכיוון שהם בני עמי, בקטע הזה ואני לא מתבייש להגיד את זה לגבי היחס לצבא ולמדינה, יש לי עימם ויכוח אידאולוגי. מהערבים אני לא מצפה. אני לא רוצה ערבי על מדים. כל תפישת העולם שלו, שהצבא הזה הוא צבא שהוא כיבוש פלסטין. זה לא נכון לצבא“, אמר שטבון.

עם זאת, הוא ציין כי יש לשלב ערבים בשירות אזרחי-לאומי כדי ”שייסיעו לעצמם, לתת להם את הרווחה שלהם. ואני אומר לחרדים הייתי מתבייש במקומכם שמשווים אותי לערבי; שאנחנו תחת אותה כריכה בסיפור. יש כאן מדינה יהודית. השיח שלי עם הערבי הוא שיח אחר“.

בראיון ציין שטבון כי הוא אינו מתרגש מכך שחרדים טרם מתגייסים לצה“ל: "להגיד לך עכשיו שאני, כחבר הבית היהודי, לא ישן טוב בלילה בגלל שהחרדים לא מתגייסים? לא. אני אומר זאת כמי ששירת בצבא, והיו שנים שבקושי ראיתי את אשתי והילדים“. הוא מציין כי "אין לי שום בעיה עקרונית עם אוכלוסייה שלומדת מהבוקר עד הערב ורואה בזה שליחות. אני מאוד מעריך את המוסד הישיבתי שהפך להיות מאוס בחברה הישראלית. אני מודע לבעיית המשתמטים, אבל צריך לשנות דברים בהדרגתיות. גם הצבא מעדיף תהליכים הדרגתיים. אתה לא יכול לקחת חברה שמתחנכת שנים על גבי שנים על-פי תפישת עולם מסויימת, ואז לעשות סוויץ'“.

שטבון אף טען בראיון כי "גם הצבא, ואני אומר את זה באחריות. היה מעדיף שהחוק לשוויון בנטל יירד מסדר היום. אני יכול להגיד לך שגורמים בצבא מעדיפים שהתהליך הטבעי של גיוס חרדים, שנמצא בעלייה, יימשך. יאיר לפיד לקח את חוק השוויון בנטל צעד אחד רחוק מדי בגלל הקמפיין הפוליטי. רצה להראות שהוא מוריד לחרדים גרזן בראש. בשנים האחרונות יותר חרדים מתגייסים גם בלי החוק“.