חג פורים איננו חג הממתקים, למרות שכך נראים המרכולים. אחת המצוות היותר מפורסמות של החג היא משלוח מנות איש לרעהו. חיפשתי במקורות אך לא מצאתי שום אסמכתא למנהג החדש שהשתרש בקהילות ישראל קרי - משלוח ממתקים איש לרעהו. לכן הגעתי למסקנה המתבקשת כי משלוחי הממתקים הינם בבחינת "נקמתו המתוקה של המן".

התרגלנו לקום בבוקר שלאחר המשתה לקול נקישות בדלת ביתנו, המבשרות את בואם של הממתקים הארוזים בסלסלת קש ועטופה בנייר צבעוני. מרגע שהתחלנו לטעום את המגדנות ועד רגע ההכרזה על תחילתה של סעודת הפורים, בצהרי היום, אנו גודשים את מערכת העיכול שלנו במיני מתיקה שהיו יכולים להרוג את המן הרשע (ולחסוך את כל עניין התליה על העץ). זאת, עקב רמות גבוהות של סוכר, כולסטרול וטריגליצרידים בדם.

כדי להשיב להמן הרשע מנה אחת אפיים (לא מנה של משלוח) אני מציעה כאן ארבעה רעיונות מקוריים, מזינים ולא משמינים למשלוחי המנות.



ארוחת בוקר

רעיון מקורי, ידידותי ומזין, הוא להכין לאנשים שאנו חפצים ביקרם ארוחת בוקר. אז איך עושים זאת? מניחים בתבנית, או על גבי מגש, את המאכלים הבאים:

* חלה, או לחמניות, או פיתות, או פרוסות לחם מקמח מלא.

* ביצים לפי מספר הנפשות במשפחה.

* סלט ירקות מתובל בשמן זית, זעתר ולימון. או גזרי ירקות בצבעים שונים.

* ממרחים מזינים כמו חומוס, טחינה, אבוקדו, ריבה, או דבש.

* אפשר להוסיף שקיקי תה ירוק או אדום ושקיות אישיות של סוכר צהבהב ( כמו אלה שמגישים במסעדה).

הוסיפו צלחות, כוסות, סכו"ם ומפיות. עטפו את המשלוח בנייר צלופן צבעוני וקשרו בסרט צבעוני. זכר לצבעוניות של הממתקים מהמשלוחים גדושי צבעי המאכל. והרי לכם משלוח מנות שימושי מושקע ובריא. חשוב מאוד לתת את המשלוח מיד בבוקר , כל עוד למקבל יש עדיין כוונות טובות והוא עדיין מתכנן לעבור את היום הגדול ללא ממתקים.

פשטידות

רעיון אחר למשלוח מזין שיכול לשמש את מקבלו בסעודת פורים, הוא פשטידות דלות שומן ועשירות בערכים תזונתיים. השתדלו להכין פשטידות פרווה כך שהן יתאימו לסעודת פורים בשרית, או חלבית.

את הפשטידות אפו בתבנית אפייה מנייר (כמו תבניות האפייה שמוכרים בהן עוגות מוכנות). ניתן להשיג אותן בכל המרכולים. הן צבעוניות ויפות יותר מתבניות האלומיניום. יתרונן החשוב הוא שהן עשויות מחומר ידידותי יותר לגופנו מאשר האלומיניום.

עוגות

אין כמו עוגה כושית שתזכיר לנו את גודל ממלכתו של אחשוורוש אשר מלך מהודו ועד כוש. אופים עוגות בתבניות חד פעמיות כמו אלה ממשלוח הפשטידות ואורזים אותן למשלוח. העוגה מתאימה כקינוח בסעודת פורים. כשהעוגה מתחלקת בין כל הסועדים הנזק הוא בגדר סביר. גודל פרוסת עוגה הוא כרוחב שתי אצבעות שלכם.

עוגת פרג - בגלל הסברה שאסתר אכלה רק זרעים בבית אחשוורוש, זאת כדי לשמור על הכשרות. לכן ייתכן שהיא אכלה גם פרג. לדעתי, מקור המנהג של אכילת פרג דווקא בפורים, נעוץ בעובדה שפרחי הפרג מתחילים לפרוח בדיוק עכשיו, לקראת האביב. רובנו נזכרים בפרג, בדרך כלל רק בחג הזה וגם אז הוא אינו המילוי המועדף באוזני ההמן. אז נכון שמדובר במאכל אנטיסוציאלי, כיוון שגרגירי פרג תקועים בין השיניים איננו מראה מלבב.

אך לפני כן, מי אמר פרג וחשב רק על עוגות ואוזני המן!? הפרג משתלב היטב במאכלים רבים, כמו בפשטידות, סלטים, דגים וכמובן כקישוט לחלות וללחמניות ועוד. אז תפרגנו לפרג!

לכן, החלטתי להעלות את קרנו ולפרסם את הערכים התזונתיים שלו. גרגירי הפרג מכילים:

סידן - בכף גרגירי פרג יש למעלה מ- 100 מ"ג סידן שזו כמות השווה לחצי כוס חלב. אולי בגלל זה בעת העתיקה ייחסו לו תכונות של משרה שינה.

אבץ - נמצא כמות יפה של המינרל הזה שחשוב לפוריות הגבר, לחיזוק מערכת החיסון, לריפוי פצעים ולשיכוך כאבים. ("אם יש לך כאב רמסהו ב"... אבץ).

סיבים תזונתיים- הפרג עשיר בהם ולכן הוא מפעיל את המעיים ובכך עוזר בפינוי רעלים. רק אל תשכחו לשתות מים, אחרת תקבלו תוצאה הפוכה.

שמן וקלוריות - כנראה שאי אפשר בלי חיסרון אחד. 100 גרם פרג תורמים 500 קלוריות בגלל תכולת השמן הרבה שבהם. ואם כבר מדברים על שמן, אז כדי שהשמן לא יתקלקל מומלץ לקנות גרגירי פרג שלמים ולטחון אותם בבית במטחנת קפה. ניתן לשמור אותם אחר כך במקרר.

אוזן המן ענקית

אם קיבלתם אוזן כזאת כמשלוח מנות, הגישו את האוזן כקינוח לסעודת פורים. הניחו את האוזן על גבי צלחת הגשה במרכז השולחן עכשיו נראה מי יקבל רק מהבצק ומי יזכה דווקא במרכז?