יוזמה של צעירות דתיות יחד עם "מכון פועה" ו"אמונה" הוביל לפתיחת קבוצת תמיכה והעצמה לנשים הנמצאות בטיפולי פוריות. הקבוצה העומדת להיפתח בקרוב מזמינה את הנשים למפגשי העשרה ותמיכה בתקופה המאתגרת של הטיפולים, את המפגשים ינחו נשות מקצוע לצד רבני מכון פועה.

"יסכה אופנהיים ואני, ראינו צורך ליצור עם מכון פועה קבוצת תמיכה לנשים העוברות טיפולי פוריות" מספרת סמדר שחק אם לארבעה שעברה גם היא בעצמה טיפולי פוריות בעבר. "יש המון קבוצות כאלו בקופות חולים אבל עם פחות נגיעה אישית. אני מאמינה שדווקא תחושת ה"אחיות לצרה" היא זאת שעוזרת" שחק מספרת כי הרעיון לקבוצה מתבשל זה זמן רב, אך זוהי הקבוצה הראשונה שנפתחת. "טיפולי פוריות זה דבר לא קל, שהרבה פעמים מתביישים בו וכשקשה אין עם מי לדבר, הקבוצה נותנת מענה וזה מסע שעוברים יחד" הסבירה.

ההתמודדויות אותן עוברות הנשים מתרחשת במעגלים שונים. הרב אודי רט ממכון פועה מסביר כי "כל זוג, מתמודד במעגל הזוגי, הקושי שבציפייה, השוני שבהתמודדות , הכלים השונים והצורך בתמיכה ובהכלה מביאים זוגות לעיתים למקומות גבוהים ונישאים לעיתים חלילה למקומות מורכבים ומחודדים.
"כל זוג מתמודד במעגל המשפחתי, המצומצם והרחב, במבטים בגובה הבטן, בשאלות הלא גמורות, בהתעלמות ולעיתים בחטטנות, בהתלבטות בין לשתף לבין לכסות, בין לחשוף ובין להצניע, ולא אחת יש גם רצונות שונים. כל זוג מתמודד במעגל החברתי, בין אם זה בישוב או בעיר, בכולל או במעונות, באמירות השנונות בסעודות השבת (או באי סעודות השבת) ועוד ועוד".

נוסף להתמודדויות אלו מציינת שחק את ההתמודדות האישית והאמונית המתלווה לתקופה.


את הקבוצה הראשונה ינחו לביאה ליפשיץ והרבנית אפרת ברום, שתיהן מתחום הייעוץ המשפחתי והעבודה הסוציאלית. בשל האינטימיות של הנושא כרוכה ההשתתפות בקבוצה בשמירת סודיות מוחלטת. החלטה זו נבעה לאור התגובות שקיבלו יוזמות הרעיון מנשים שפחדו לחשוף עצמן בפני קבוצה.

"אין ספק שזה קושי גדול מאוד, אבל אני מצאתי על עצמי (וזה דבר מאוד אישי) שדווקא עם אחיות להתמודדות - השיחה קולחת וזורמת, והמחסומים הטבעיים נפרצים ברגע" ענתה בתגובה יסכה אופנהיים. "יש לך ניסיון משיחות עם נשים אחרות במחלקת ivf בתור לאולטרסאונד או להחזרה? אני גיליתי בשיחות האלה שלא משנה אם הבחורה היא ערביה או חילונית או דתית - המשותף בעניין הזה רב על השונה, ולכן אני חושבת שקבוצה כזאת תאפשר דווקא "מקום בטוח" להיחשף".

אופנהיים מציינת כי "במחקרים שנעשו על יעילות הקבוצה למטופלי פוריות - נמצא שיש לקבוצה כזו ערך של הרפיה ושל אוורור מעצם השיתוף עם אנשים שנושאים בעול של התמודדות דומה".

למידע נוסף ולתמיכה היכנסו לפורום פוריות