מסקר שנערך בשבוע שעבר ע"י מכון מאגר מוחות, עולה כי כ 30% מהציבור תומך במחאת החיילים, 59% מתנגדים ו-11% אינם בעלי דעה בעניין. בין התומכים במחאת החיילים נרשמו 19% ממצביעי הליכוד ואפילו 20% ממצביעי מפלגת העבודה. כצפוי, בקרב מצביעי מפלגות הימין האחוזים גדולים עוד יותר: רוב מצביעי המפלגות החרדיות (56%) ו-38% ממצביעי מפלגות הימין תומכים בצעדי מחאה של חיילי צה"ל, כמו הנפת שלטים נגד האפשרות לעקירת יישובים ביהודה ושומרון.

כצפוי שיעור התומכים במחאת חיילים, עולה גם עם העלייה ברמת הזהות הדתית: 20% בקרב חילוניים ומסורתיים, 49% בקרב דתיים-לאומיים ו-59% בקרב חרדים. בנוסף, קיים רוב מוחלט בקרב הציבור הדתי-לאומי והחרדי התומך בפסיקות רבנים בנושא עקירת ישובים.

נתון מפתיע נוסף שעלה בסקר הוא ששיעור גדול עוד יותר בציבור סבור כי על צעירים שבכוונתם לסרב לעקירת ישובים - להתגייס לצבא ואז לסרב. 54% מהישראלים חושבים צעירים כאלו, אינם צריכים להתגייס כלל, אך 46% מהציבור (מתוכם רבע ממצביעי "קדימה" וכשליש ממצביעי הליכוד), טוענים כי עליהם להתגייס, ולסרב בהיותם חיילים. כלומר אחוז גבוה של משתתפים רואה בסרבנות כדרך מחאה לגיטימית ואף הכרחית.

נתוני הסקר המלא יתפרסמו הערב (ב) במהלך כנס שייערך ביישוב אפרת בנושא סרבנות. בכנס, שנערך ע"י המועצה המקומית, ישתתפו מנכ"ל מועצת יש"ע הפורש פינחס ולרשטיין, ראש חטיבת "מנהיגות יהודית" בליכוד משה פייגלין, מייסדת ארגון "נשים בירוק" נדיה מטר, ראש ישיבת ההסדר בפתח תקווה הרב יובל שרלו והרב יואל קרצמר לשעבר ר"מ בישיבת הקיבוץ הדתי (התומך בסרבנות משמאל).



ראש עיריית אפרת, סא"ל (מיל.) עודד רביבי אומר בתגובה לסקר כי הנתונים מלמדים כי ללא הידברות - נתניהו יאבד את העם. רביבי סיפר כי ימים אחדים לאחר הוצאת צו ההקפאה, הוא שוחח עם ראש הממשלה והזהיר אותו כי "מדובר בצעד היסטורי בעל משמעויות ערכיות שלא נלקחו מלכתחילה בחשבון. צה"ל היה עד כה צבא העם, וצעדים כמו ההתנתקות וההקפאה - שיתכן והן החלטות לגיטימיות של ממשלה ריבונית - יביאו לחוסר-שליטה מוחלט בתוצאות".

"הכנס "סרבנות-לאן זה מוביל אתנו" המאורגן ע"י מועצת אפרת, הוא טעות חמורה ועושה נזק אדיר למאבק על ארץ ישראל" אומרת בתגובה נדיה מטר . "אינני מדברת על העובדה שעל פי עיון בדוברים, הכנס בכלל לא מאוזן, אני מדברת על עצם קיום הכנס בכלל. כאילו שבמחנה הלאומי בכלל יש סרבנות! אין אצלנו סרבנות. בנינו משרתים כולם בצבא. אין לנו בנים שמסרבים לבצע משימות נגד האויב. בשמאל יש סרבנות. שם יש כאלו שמשתמטים או קיצוניים אחרים המסרבים לתקוף ערבים בשל הזדהותם עם הנרטיב של האויב הערבי. זו סרבנות!

"לעומת זאת, כשאצלנו בנינו מסרבים לבצע את פקודת חורבן ישובים וגירוש יהודים- הבעיה אינה עם בנינו המראים בכך נאמנות לארץ ישראל- הבעיה היא עם הפקודה עצמה-פקודה בלתי מוסרית, אנטי-יהודית,אנטי ציונית.
"מחר, מתקיים כנס נוסף עם ממלכתיים קיצוניים שכולם (חוץ מפייגלין) מאמינים שעל החייל להיות רובוט אטום עיוור וחרש שמחויב לבצע כל פקודה כי הפקודות הם "מעל לכל". ואני שואלת: רבונו של עולם! מה קורה כאן? שני כנסים שמועצת אפרת מארגנת עם מסר אחד לשלטון: אנא תאהבו אותנו! אנחנו מתונים נחמדים.אנא תכללו אותנו בבקשה בתוכנית הגושים שלכם. ואל תדאגו-כשתפנו את תקוע, נוקדים, בית אל ועופרה- אנחנו מנהיגי אפרת נוודא שבנינו יבצעו את הפקודות הקדושות. אני כל כך מתביישת שאפרת מארגנת כזה כנס- אין לי מילים. כנראה שהגיע הזמן לארגן בדחיפות כנס תחת הכותרת: "איפה טעינו". בחינוך הממלכתי-דתי שלנו שיש בכלל אנשים בינינו שחושבים שעליהם לבצע פקודות בלתי חוקיות, בלתי מוסריות, אנטי ציוניות ואנטי יהודיות של חורבן ישובים וגירוש יהודים מארץ ישראל" אמרה מטר.