נדמה שמעולם שוק העלונים לא רעש וגעש כל כך כמו השבוע. אז נכון שהיו כבר דרמות בעבר, שנבעו בעיקר מפרסום או אי פרסום של מאמרים/תמונות, וכד, אך השבוע הזירה העסקית שמאחורי העלונים שברה שיאים חדשים.

הפיצוץ

לאחר 15 שנה שבהם חברת "פרסומי ישראל" הפיקה והוציאה לאור את העלון "באהבה ובאמונה" של "מכון מאיר", היחסים בין השנים הגיעו לפיצוץ. לאחר שבפרסומי ישראל בחרו לפרסם, למרות התנגדותו של מכון מאיר, את מאמרו של הרב פרופ נריה גוטל שעסק בחשיבות מילוי המצברים התורניים לפני הפניה לעולם האקדמי. המעניין הוא כי בדרך כלל ביחסים בין מערכות לחברות הפרסום בתחום העלונים, רוב הסכסוכים נגרמים בשל תכנים של פרסומות, ולא בשל תכני מאמרים. אז אם יש מישהו שאוהב לדבר על החומה ההולכת ומתגבהת בין החרד"לים לדת"לים - הנה נוספה לה השבוע עוד קומה משמעותית.

ההשלכות

למרות הפיצוץ מיהרו במכון מאיר ובפרסומי ישראל לשדר עסקים כרגיל ולהוציא גם השבוע עלונים. מיהרו, מיהרו מידי אפילו. פרסומי ישראל הוציאו עלון חדש בשם המזכיר פאשקעוויל ("גילוי דעת"), בפורמט המזכיר יותר עיתון מגזירי אך עם תוכן המזכיר יותר עלון פרשת שבוע..

במכון מאיר דאגו להפיץ את העלון כחלק מעיתון "בשבע", דבר שגרם לכך שהעלון לא הופץ בבתי הכנסת.

בצעד מרשים הודו במכון מאיר לפרסומי ישראל על עבודתם המשותפת עד כה, תוך שהם מתעלמים מהסכסוך בצורה מעט צורמת אפילו.

אין ספק כי האתגר של מכון מאיר יהיה להשיג פרסומות, לאחר שהגורם השיווקי הותיק נעלם בכל מקרה, התחושה שלי היא שבשבועות הקרובים ייתכנו עוד שינויים בשני העלונים. נחיה ונראה.

"לעשות משפט וצדקה"

בשנים האחרונות רובם ככולם של עלוני פרשת משפטים עסקו בנושא של צדק חברתי או בנושא המשפט העברי. והנה, השנה בקושי ראינו מישהו שעסק בנושאים אלו, אם כי אפשר לציין את "צוהר" שנושא העלון שלהם הוקדש לתחום הצדקה והחסד, שזה איכשהו קשור לנושא הראשון. עם זאת, "במקרה" לא פחות מארבעה עלונים פלוס פלאייר מצורף עסקו השבוע ב"פורום המשפטי למען ארץ ישראל" תחת המוטו-פסוק "לא תעשו עוול במשפט". ראיון עם מנכ"ל הפורום נחי אייל ב"מעייני הישועה", מאמר שלו ב"עולם קטן", ושני ראיונות עם עו"ד העובדים עם הפורום, האחד ב"מעט מן האור", והשני ב"בראש יהודי".

דיבוק חברים

בעוד עלון אחד מתקוטט, מסתבר שישנם עלונים שגם יודעים לפרגן. במסגרת הראיון הנ"ל ב"מעייני הישועה", פירגנו ל"מעט מן האור" ולמו"ל שלו "תנועת אורות", שכן נחי אייל היה שותף בהקמת התנועה ובניהולה שנים רבות, כמו גם בפרויקטים נוספים עם הרב חנן פורת. עוד סוג של פירגון ראינו ב"עולם קטן", שם תחת מדור החידות השבועי "לא כפשוטו", פורסמה השבוע החידה הבאה, וזהו לשונה: "שבת בשבתו". וד"ל.

יהודי נשאר יהודי

העלון "מח יהודי" מתחיל יותר ויותר לקבל צורה. סוף סוף הוא ההגדיר את עצמו רשמית כדו-שבועון. העלון החל יותר ויותר לנטות לחסידות ברסלב ולקחת מהם תכנים, מרואיינים, וכו. עד צאתו לאוויר העולם, היה שיתוף פעולה בין אתר ברסלב ל"מעייני הישועה", כאשר העורכת הקודמת של העלון היתה עדי דוד, שגם כתבה באתר ברסלב. עם פרישתה, גם שיתוף הפעולה פסק והועבר ל"מח יהודי". כעת, לראשונה עדי (אהרון) דוד קיבלה קרדיט על כתבה ב"מח יהודי", שנלקחה מתוך האתר הנ"ל. אך היא לא היחידה. גם עודד מזרחי, הכותב את סיפורי התשובה בעמוד האחורי של "ראש יהודי", קיבל גם הוא קרדיטים ב"מח יהודי".

פורום הרבניות

אם חשבתם שהפולמוס סביב בני עקיבא נרגע - טעיתם ובגדול. ב"עולם קטן" נתנו לנו מספר דעות הלכתיות בנושא מפי רב ושתי רבניות, וגם ב"מצב הרוח" חגי הוברמן התייחס שוב לעניין. אגב, הרב הנ"ל, הלא הוא הרב יעקב אריאל, שמאז עזב את מדורו ב"מעייני הישועה" לא כותב כמעט בעלונים הופיע השבת כאמור גם כאן וגם ב"גילוי דעת".

לצלול לעומקה של סוגיא

כידוע, השבוע מסיימים לומדי הדף היומי את מסכת "בבא בתרא", וליתר דיוק את מסכת "נזיקין" ומתחילים ב"סנהדרין". והנה, דווקא השבוע, עו"ד הרב אופיר סעדון במדורו ב"שבתון", פותח בסדרת שיעורים בעיון על מסכת... "בבא קמא", הפותחת את סדר נזיקין. מצד שני, אף פעם לא היו לנו באמת שיעורים בעיון בגמרא בעלוני פ"ש.

שטו"ת השבוע

אז סוף סוף יש לנו שאלה רצינית וגם תשובה לאנשים רציניים, שמפריכה מעט את הכותרת הנ"ל. הרב אבינר נשאל ב"מעייני הישועה": "למה יש בכל שו"ת sms? הרי אנשים צוחקים מזה? תשובה: ליצנים צוחקים מכל דבר, רציניים כמוך קוראים ברצינות". שאלת המשך: אך למה לא לכתוב בצורה ארוכה ועמוקה? תשובה: מבואר בספרי השו"ת ובמאמרים עמוקים שלי". רק חבל שהשאלה נשאלה לאחר שיצא כבר ספר ה - sms לאור, שכן אולי זה היה שופך על מהות הספר אור אחר.

גם אתם נמנים בין הגבאים יחידי הסגולה שזכו לאסוף את הגיליון השני של המגזין לגבאי, העונה לשם "מקדש מעט"? טקבקו או מיילו אלינו ל mealel@kipa.co.il