לפני שבוע התקיים בפיקוד העורף כנס עם רכזי המתנדבים של ישיבות ההסדר.

בכינוס הוחלט כי תלמידי ישיבות ההסדר אשר לא נמצאים בתקופת השירות שלהם, יתנדבו בקרב האוכלוסייה האזרחית בזמן חירום. כ-30 ישיבות שלחו נציגים לכנס ונרתמו ליוזמה על מנת לסייע לפיקוד העורף במקרה של מלחמה כוללת, אסון טבע המוני, מבצע מוגבל ועוד.

בפיקוד העורף מסבירים כי במקרים אלו, ישנם סיכויים כי החיילים לא יצליחו לטפל לבדם באוכלוסייה האזרחית ולכן דרושים מתנדבים נוספים אשר יוכלו לסייע בזמן חירום.

בנוסף הדגישו בפיקוד כי תלמידי ישיבות ההסדר ידועים כמתנדבים מצוינים אשר פועלים בקרב האוכלוסייה גם בזמן הלימוד שלהם בישיבות השונות. הם הביעו את הערכתם כלפי התלמידים והעריכו כי השיתוף הפעולה יהיה פורה במיוחד.



מדובר במאות מתנדבים אשר עוד לא התגייסו לצה"ל במסגרת ההסדר ולומדים בישיבה לפני הגיוס. ההחלטה לצרף אותם נובעת מהעובדה כי התלמידים האחרים אשר נמצאים בשירות עלולים להיות מגויסים על ידי הצבא בזמן חירום.

איתן עוזרי, מנכ"ל איגוד ישיבות ההסדר אומר בתגובה: " תלמידי ישיבות ההסדר הינם בחורים איכותיים אשר מוכנים בכל רגע לתמוך ולסייע לאוכלוסייה. עד עכשיו מוכנות זאת באה לידי ביטוי באופן בולט בזמני שגרה על ידי פעילויות רבות בקרב האוכלוסייה. אני משוכנע כי התלמידים ימשיכו לתרום גם בזמני חירום במסגרת הפעלת מתנדבים של פיקוד העורף".

כבר במבצע עופרת ייצוקה, גויסו מאות תלמידים על מנת שיסייעו לאוכלוסייה בדרום הארץ. עם תחילת המבצע הקרקעי בעזה, התלמידים פעלו תחת פיקודו של פיקוד העורף, וביצעו פעילויות רבות כגון: פתיחת מקלטים חדשים, תיקון ליקויים במקלטים הקיימים, העסקת יושבי המקלטים בפעילויות מגוונות, ליווי ילדים למוסדות החינוך, סיורים במרכזי קניות ועוד.לאור הצלחתם, הוחלט לצרף את כל תלמידי ישיבות ההסדר למערך התנדבותי של פיקוד העורף אשר יופעל בזמן חירום.

"ההחלטה נשמעת לי ביסודה החלטה הגיונית" אומר תלמיד שיעור ד בישיבת ההסדר בפ"ת. "המחויבות הראשונה שלנו פה היא לצבא, להם יש מאגרי אדם נוחים לשליפה ולכן הם פונים אלינו. נכון שזה לא תואם את ההכשרה של רוב הבינישים וכמובן שכולם יעדיפו לצאת לפעילות קרבית. אני מניח שמי שיקראו לו לפעילות אזרחית יתאכזב אבל אם אין קריאה אחרת ויש צורך אזרחי אני אישית לא אשמח לרוץ להתנדב אולי, אבל תהיה לי ברורה המחויבות"

"אין מה לעשות בסופו של דבר אנחנו כוח אדם זמין וזול" אומר אבשלום ביני"ש לשעבר. "ברור שהצבא ישתמש בנו, אותו הדבר קורה גם בפסח או בראש השנה - צריך סנגרים? הבנישים מוכנים.

חבל שראשי הארגון לא לוחמים על הזכויות של התלמידים ובמקום לדאוג שהם יוכלו לשבת בשקט וללמוד הם צריכים לחפש איך להתחמק מהכשרת כלים לפני פסח ועוד כל מיני שטויות שהצבא, בשיתוף איגוד הישיבות, ממציא להם".