תנועת בני עקיבא מקיימת השנה "מועצה", כנס ארצי של נציגים מהשכבה הבוגרת, אשר מהווים את המנהיגות הצעירה של התנועה. במועצה הארצית משתתפים כ-400 צירים מכל הסניפים בארץ, וחברי המליאה הכללית של התנועה, בתוכם רבנים ואישי ציבור של הציונות הדתית. אחד הנושאים שידונו במועצה הוא נושא הפייסבוק: האם יש לפתוח דף רשמי לתנועה? כתבי בני עקיבא כתבו בעד ונגד.

מה אתם חושבים?

בעד - אנחנו עם הספר

שגב זילברשטיין, שבט דביר, סניף כפר-גנים בפתח תקווה

אינני חי בבועה. אני יוצא לעיתים תכופות מהבית ובשעות הפנאי אני לא חורש על תמונות של מכרים. הקיר שלי לבן, הסטטוס שלי זה פנוי, ואפילו יש לי חברים אמיתיים, ממש בשר ודם! יחד עם זאת, אני עדיין חבר בבני עקיבא, כבר שמונה שנים ברציפות, ומאמין שאידיאלים ופייסבוק דווקא כן יכולים לעבוד ביחד.

השאלה האמיתית היא, איך משתמשים בזה? בפייסבוק, כמו באינטרנט בכלל, אפשר למצוא לא מעט דברים מחרידים, שיכולים להביא אותנו למקומות שאנחנו לא מדמיינים בכלל. גם אני לא הייתי מכניס את הסכנה הביתה, אבל בדיוק לשם כך המציאו את החסימות למיניהן.

ואולם, את אותם דברים הנמצאים באינטרנט, נמצא גם בחיינו היומיומיים וברחוב הישראלי. לכן אין עניין להסתגר ולהתבדל כמו "הנוער המורד" שקם בטענה שהפייסבוק לא ערכי. אני פונה לאותם נערים אידיאליסטים ושאר התומכים ברעיון ומבקש: אל תברחו מהרדידות, שנו אותה! הביאו את כוחכם והשפיעו שם!

קידוש השם שנעשה בתחום האתרים בעלי התוכן היהודי, הינו חשוב לאין שיעור. השימוש הטכני והתוכני שנעשה בקבוצות וארגונים דתיים בתחום המדיה, הם אדירים. גם הרבנים ומובילי הציבור הדתי הבינו שאפשר להשתמש במדיה לדרכים טובות, ויש להשתמש בה. אין טעם לברוח מהטכנולוגיה, היא תמשיך להתקדם אם נרצה ואם לאו. יש להשתמש בכלים המצוינים האלה ולהפיץ ולקדש דרכם שם שמים בעם ישראל.

הפייסבוק, אם תרצו, הוא הדוא"ל החדש. אתרי התוכן, הצט והמשחקייה - האינטרנט בריכוזו. אל לנו לנטוש את התחום הווירטואלי, ההפך הוא הנכון! אנו צריכים לחנך לצריכת תכנים חיוביים ולהתמודדות עמם, וכן להשכיל וליצור מתוכם את הטוב. אם אנחנו נברח מהקומות האלה, מי יהיה שם במקומנו?

מכאן אני קורא לתנועת בני עקיבא לפתוח דף פייסבוק לחניכה ופעיליה ולייעל את מעשיה דרכו: פרסמו פעילויות, הקימו מאגר חומרי הדרכה, דברו אל הנוער. תרדו אל העם. אנחנו צריכים לדבר בשפתו של הנוער, שמבלה את שעותיו מול המחשב. באמצעים הללו נוכל להכניס לחייו את דרך התורה.



נגד - לדעת להגיד לא

מרב שמש, שבט הגבורה. מדריכת שבט נעלה, סניף קרית אונו.

זה לא מכבר שהרשת החברתית פייסבוק מהווה חלק גדול מחיי החברה בעולם כולו. גל הפייסבוק לא פסח על מדינת ישראל ואף על הנוער על כל גווניו- בין היתר על נוער חובש הכיפה הסרוגה, הלא הוא הנוער הדתי לאומי- בני עקיבא.

לפני כל נער ממוצע, או לפני הוריו, עולה בעיית ההימצאות בפייסבוק על שלל תחומיה- אם מדובר על איבוד מעמד פרטיותו של כל אדם ואם מדובר על ההתמכרות לפייסבוק הגורמת לפגיעה בלימודים, באחדות המשפחה ובתחומים נוספים. אך מנגד, הפייסבוק הינו אמירה חברתית שקשה לצאת כנגדה. כולם שם- החל מהמשפחה שלך וכלה בבנות האולפנה ובני הישיבה- ואף המורים לא עומדים מנגד.

מול תיאור המצב שלפנינו עולה שאלה לא פשוטה- מהו המקום של בני עקיבא, כתנועת הנוער המוצהרת של הנוער הדתי לאומי אל מול הרשת החברתית אשר סוחפת בה את חבריה של התנועה? האם בני עקיבא, אשר חרטה על דגלה בשנים האחרונות את הסיסמה תנועה של עם צריכה להשלים עם המקום של התופעה הציבורית הזאת, על צדדיה החיוביים- ובעיקר השליליים?

ובכן, לעניות דעתי, כאן המקום של תנועת נוער, ובמיוחד תנועת נוער כשלנו אשר קמה על הסיסמה "קדש חייך בתורה וטהרם בעבודה" להגיד לא לתופעה שלילית כמו הפייסבוק. איני חושבת שהשאלה היא האם התנועה צריכה להשתתף במערכה החברתית הזאת אלא השאלה היא כיצד בני עקיבא נלחמת בתופעה החברתית הנ"ל.

ישנם מספיק דרכים שבהם הנוער הדתי יכול להתעדכן בנעשה בתנועה ולהיות מעורב בה - בין אם באתר התנועה ובין אם במחוזות, בסניף ובעלון החודשי. אך המחיר שהפייסבוק גובה - איבוד פרטיותנו אל מול עידוד האינבידואליזם תוך ביטול מושגים כגון העם והארץ- כבד מנשוא.

לא לחינם תנועתנו חרטה על דגלה לחנך דור נאמן ומסור לתורתו עמו וארצו. אנו- הנוער הדתי לאומי צריכים להרים את הנוער הכולל בארץ בכל רובד בחיינו- ואף ברובד הנמוך ביותר כמו ניצול כל דקה בחיינו בצורה הטובה ביותר.