מועצת יש"ע נחשפת באתר ההדלפות ויקיליקס: ממסמכים אמריקאיים שפורסמו ביממה האחרונה עולה כי יו"ר מועצת יש"ע, דני דיין, אמר לאמריקנים בשיחות סגורות כי הוא מבין שאם יוצע מחיר משמעותי - יהיו מתיישבים שיסכימו לפנות את בתיהם.

"אני כלכלן ואני יודע שיש אנשים שיסכימו לכך אם המחיר יהיה הוגן", אמר בשיחה עם אנשי שגרירות ארצות-הברית בישראל, זאת בתשובה לשאלה האם יסכימו המתנחלים לעזוב את בתיהם תמורת פיצוי כספי. יו"ר המועצה הוסיף ואמר כי הוא מגנה את פעולות "תג מחיר" - ומתבייש מהן. "מדובר במעשים איומים מבחינה מוסרית. מדיניות תג מחיר היא טעות שלא תשרת את האינטרסים של המתנחלים", אמר.



עוד אמר דיין, על פי המסמכים, כי הוא בעד הסרת מחסומים ושיפור מצבם הכלכלי וזכויות האדם של הפלסטינים ביהודה ושומרון. באחת השיחות ובאוזני הדיפלומטים, השווה דיין בין המתיישבים לפלסטינים ואמר כי כשם שהוא קשור עמוקות ליהודה ושומרון וכשם שלמתנחלים יש זכות מוסרים להתיישבות ביהודה ושומרון, הוא "מבין למה גם לפלסטינים יש רגשות דומים".

"זה לא גילוי מרעיש"

דיין הבהיר היום, בעקבות הפרסום, כי הוא לא הביע הבנה למצב שבו מציעים למתיישבים לעזוב את בתיהם תמורת תשלום. בראיון ל"גלי צה"ל" אמר הבוקר כי "ברור שככל שהשוחד יהיה גדול יותר, יהיו יותר מתנחלים שיסכימו להתפנות תמורת פיצוי גדול. אבל התכוונתי שמעט מאוד מתנחלים יסכימו לכך".

"גיניתי את תג מחיר ועשיתי זאת בעבר. מספיק "לעשות גוגל" בשביל להבין שזה לא גילוי מרעיש. כתוב שאני אומר דברים בעד הפלסטינים - להתנגד לתג מחיר, זה לא בעד הפלסטינים, זה בעד המוסר היהודי", הוסיף דיין וציין כי "חזרנו ליהודה ושומרון כדי להישאר, זה הבית שלנו. זה שאני מסוגל להבין את הפלסטינים, לא אומר שאני בעדם".

בראיון ל"קול ישראל" אמר הבוקר ראש מועצת גוש עציון, שאול גולדשטיין, כי הוא "שמח שויקיליקס ועיתון הארץ, אשר פרסם את הדברים, חברו למועצת יש"ע על מנת להבהיר את ההתנגדות שלה למעשי תג מחיר". גולדשטיין, שהשתתף עם דיין בחלק מהדיונים, אמר כי הוא "חייך למקרא הידיעה הזו" וכי למעשה דיין התכוון לכך "שאם יציעו שוחד לאנשים, בסכום גבוה במיוחד, סביר להניח שיהיו כאלה שיסכימו לקבלו".