בעיצומו של שבוע החינוך הדתי שהתקיים בשבוע שעבר, התייחס ראש המינהל לחינוך דתי, אברהם ליפשיץ, למה שהוא מכנה "בעיית האליטיזם בחינוך הדתי". ליפשיץ הכריז בכך מלחמה על התופעה וקבע כי הוא מתכוון ליזום מהלך חדשני כדי לצמצם אותה לאלתר.

"יש בכוונתי להוביל מהלך בו כל מוסד חינוכי, כולל האולפנות והישיבות, תהיה בו קבוצת תלמידים שלא נמצאת בתנאי הקבלה השגרתיים שלהם", אמר ליפשיץ במסגרת כנס שעסק במצבו של החינוך הדתי. דבריו של ליפשיץ הסתייעו בעובדות מחקריות מן השטח, אותן הציג ד"ר יעקב הדני, מנהל המרכז להגות יהודית וראש המסלול לתואר שני במכללת ליפשיץ, שציין כי "האוריינטציה לקהילתיות בחינוך היא הדבר החשוב ביותר ואנחנו רואים צורך לחזק אותה".

"האליטיזם בחינוך הדתי חורג מהאליטיזם בחינוך החילוני, ומסכן את הציבור הדתי כולו, מושך את הטובים למעלה ודוחף את החלשים מטה", ציין ד"ר הדני שהוסיף ואמר כי "כשהחינוך הדתי אומר שהוא מעצים את הקהילה בנשימה אחת הוא גם אומר: אני לא אליטיסטי, משום שהוא לא מבדל בתוך הקהילה בין ילד בעל יכולת גבוהה שייתכן ויתקבל לבית ספר מסוים לבין אחיו שאין לו אותם יכולות ולא יתקבל לאותו בית ספר, אלא רואה את שני האחים כחלק מקהילה אחת שאותה צריך להעצים".

הרב יוסי פלהיימר, מנהל ת"ת וממ"ד במצפה יריחו, חלק עם המשתתפים את החוויה האישית שלו, כשקבוצה של גדולה של הורים ניסתה לדאוג לשיטת הלימוד ותוכנית הלימודים המתאימה לעצמה ושלחה את ילדיהם למוסדות מחוץ לישוב מצפה יריחו, כשבמקביל קבוצה נוספת פתחה תלמוד תורה עצמאי בכדי לתת מענה נוסף לצרכיהם.

"מתוך ראייה קהילתית ורצון לתת מענה לכל גווני האוכלוסייה, יזם רב הישוב מהלך שייתן מענה חינוכי מיטבי לכל קבוצות האוכלוסייה תחת קורת גג אחת. בית הספר הפך לת"ת ממ"ד שהתלמידים משולבים במסגרת מסלול רגיל ומסלול ת"ת, והוא פורח ומשגשג, המהלך הביא להכפלת מספר התלמידים בבית הספר מה שהביא גם להתחזקות הקהילה ולמשיכת משפחות נוספות לישוב עצמו", סיפר הרב פלהיימר שסיכם ואמר כי זו מהווה "דוגמה טובה לחשיבות העצמת הקהילה כולה וחשיבה משותפת".