החל מהשבוע יאכלו הפרות הישראליות מזון כשר לפסח, זאת כדי לאפשר ייצור חלב כשר לפסח לצרכנים. עד מחר (ג) יוחלפו מצעי הרביצה של כלל הפרות בכל הרפתות.

לני קפלן, מנהל הרפת בקיבוץ הדתי "מעלה גלבוע", מסביר כי בימינו ניתן להכשיר את הרפתות בתוך מספר ימים, תהליך שארך כשלושה שבועות בעבר. בשלב הראשון מתקינים ברפתות מערכות סינון עדינות במשקי החלב, כך שהחלב עובר סינון לפני כניסתו למיכל. במקביל, תפריט האכלה של הפרות עובר שינוי למזון כשר לפסח בלבד. נוסף על החלפת התזונה, מבצעים ברפתות ניקיון יסודי של מכוני החליבה וסביבתם, עגלות החלוקה, מערבלי המזון וכל שאר המיכון משאריות מזון.

מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר בישראל, יעקב בכר, מסביר כי כבר השבוע הוחלף ריפוד מצע הפרות ברפתות במקום קש חיטה והפרות הוזנו בתפריט כשר לפסח עד לסיום החג. בנוסף הותקנו ברפתות מערכות לסינון חלב לפני העברתו למחלבות. "כי הרפתנים קיבלו את מלוא ההנחיות והציבור יקבל חלב כשר למהדרין בפסח", הוא אומר.

ומה אוכלות הפרות? התפריט הכשר אינו מכיל דגנים ומתבסס בעיקר על קטניות, תירס וחומוס כחלופה למיני הדגן המקובלים בשאר ימות השנה. "איסור חמץ בפסח חל גם על רכושו של היהודי ולא רק על מזונו. גם הבהמות הם חלק מהרכוש ולכן אסור, על פי ההלכה, שיהיה חמץ בסביבתו. קיבת הפרות רגישה ולכן החלפת המזון נעשית בהדרגה, מגישים את המזון החמץ והכשר מעורב, ומשנים בכל יום את היחס בין המזון החמץ לכשר, עד שבוע לפני חג הפסח", מנמק בכר.

"כאשר הבהמה אוכלת היא מפרישה רוק, כאשר נוזל הרוק על אחד מחמשת מיני הדגן היא הופכת את המזון לחמץ, לכן אסור בימות הפסח להאכיל את הבהמה בחמשת מיני הדגן", מנמק פרץ שורק, רכז מזון בהתאחדות מגדלי הבקר בישראל, את ההאכלה הכשרה לפרות.