על פי פסק הלכה שניתן באחרונה על ידי הרב דב ליאור, רבה של קריית ארבע-חברון והרב אליעזר אלטשולר, רבה של סוסיא - ניתן למתיישבים לתעד במצלמות וידאו וסטילס את העימותים ביניהם לבין הפלסטינים, זאת לצורך הסברה תקשורתית ותיעוד פלילי.

מאחורי הפסיקה עומדת ההנחה כי זירת הקרב חוצה את גבולות השטח, כשכובד משקלה נתון בעיקר למלחמה המתחוללת באמצעי התקשורת. מול מצלמות הוידיאו אותן מחלק ארגון השמאל "בצלם" לשם תיעוד מעשי המתיישבים, מבינים ביהודה ושומרון כי אין מנוס אלא להציב מנגד אמצעי צילום מקבילים, כדי לתעד את החיכוכים עם האוכלוסייה הפלסטינית.

עם זאת, מדובר באישור פרטני שמסרו הרבנים למספר תלמידים בהתיישבות - ולא בהנחיה גורפת הנמסרת לציבור הרחב. לכיפה נודע כי זה מספר שבתות שכך נוהגים במספר ישובים ביהודה ושומרון, בהסתמך על האישור העקרוני שניתן על ידי הרבנים. הפסק מתייחס לכך שהצילום צריך להיעשות ב"שינוי" (על ידי אחורי האצבע - א.פ) ובמקרים בהם יש צורך בהרתעה בלבד, אפשר להסתפק בהחזקת המצלמה בלבד, ללא צילום בפועל.

"כיום זירת הלחימה היא גם תקשורתי. כל יחידה שיוצאת לשטח יוצאת עם צלם הסברה היא חלק מהמאבק ולכן צריך לצלם גם בשבת", מנמק היום הרב משה הגר, ראש המכינה הקדם צבאית ביתיר. לדבריו, הסיבה לפסק ההלכה הינה העובדה כי תלמידים רבים וביניהם גם תלמידיו, הואשמו בהאשמות שווא על ידי פלסטינים - אך מפני שהאירועים נרשמו בשבתות, לא היה להם איך להוכיח את גרסתם. "צריך מצלמות כדי לאושש את זה. מדובר בקידוש השבת ושמירה על עם ישראל", מסביר הרב הגר.

אשר אלון, תושב סוסיה שהיה מאותם מתיישבים שקיבלו את האישור לצילום בשבת, אמר היום בראיון לגלי צה"ל כי מדובר במציאות של פיקוח נפש. "הייתי לאחרונה באירוע של זריקת אבנים על יהודי מטווח אפס, ולאחר מכן הוא נעצר על פי הצילומים של "בצלם" באשמה שהשיג גבול. זה ממש פיקוח נפש". לטענתו של אלון, לאחר שהגיש לחוקרים את הצילומים שתיעד בשטח, הוא שוחרר ופורעי החוק האמיתיים נתפסו.