מחקר חברתי חדש קובע כי קיימת מגמה עולמית לפיה הדתות נמצאות בסכנת הכחדה, כשיותר ויותר אנשים הופכים חילונים המגדירים עצמם ללא שייכות כלשהיא לדת.


המחקר התבסס על מפקדי תושבים בתשע מדינות ונערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת נורתווסטרן שבאילינוי, מאוניברסיטת אריזונה ומהחברה למחקר בטוסקון. נתוני המחקר הצביעו למעשה על שיעורי ירידה בקרב הדתיים, כפי שהשתקפה במפקד התושבים של ניו-זילנד, אוסטרליה, אוסטריה, קנדה, צכיה, פינלנד, אירלנד הולנד ושווייץ. בעקבות הממצאים, העריכו החוקרים כי הדתות ייעלמו בכל המדינות הללו.


מהנתונים עולה למשל כי בניו-זילנד יותר ויותר אנשים מגדירים עצמם כחילונים בשנת 2006 (34.7%) לעומת בשנת 2001 (29.6%). החוקרים מצאו כי המגמה מאפיינת גם את המדינות האחרות שהשתתפו במחקר, כשבצכיה נמצא אחוז החילונים הגבוה ביותר (כ-60%) לעומת הולנד (כ-40% בלבד).


ומי הסיבה לחילון ההולך וגובר בעולם? החוקרים טוענים כי הערך החברתי הוא הקובע - כלומר, אנשים נוטים לעזוב את הדת ולהפוך לחילונים מתוך מגמות חברתיות והתנהגות החברה הסובבת את האדם. בחברה ההופכת חילונים - אנשים רבים יותר "יוצאים בשאלה". כיוון שכך, מסיקים החוקרים, יהיה זה רק עניין של זמן עד שהדתות כולן יעברו מן העולם.