הסיטואציה חוזרת על עצמה כמעט בכל בית בישראל: שעת בוקר לחוצה עם הוויכוח שלא נגמר, מה לשים לילדים בסנדוויץ'. האמא מנסה לשכנע את הילד לשים גבינה והילד כמובן מתעקש על שוקולד. האם יש תכלית לוויכוח האינסופי, האם מוצרי חלב אכן נחוצים כל כך לבריאות?

מחקר חדש של פרופ' יצחק כץ, הרואה אור בימים אלה, מכריע את הנושא בצורה חד משמעית: צריכת החלב ומוצריו חשובים וחיוניים לבריאות העצם.המחקר מציג נתונים חדשניים ומענייניםכיצד הושפע גופם של ילדים שלא צרכו חלב כתוצאה מאלרגיה.

כידוע, המרכיב התזונתי העיקרי של חלב ומוצריו הוא הסידן;מינרל בעל תפקידים רבים בגוף שהחשוב והידוע בהם הוא בניית העצם בתקופת הגדילה ושמירה עליה בהמשך החיים.נוסף על סידן מספקים חלב ומוצריורכיבים תזונתיים החיוניים לבנייה ולהתפתחות העצמות ולהקטנת איבוד העצם התלוי בגיל, ביניהםאשלגן, מגנזיום וחלבון.

"מטרת המחקר שלנו הייתה לבדוק את החשיבות של חלב ומוצריו לגוף האדם וכיצד הדבר משפיע על צפיפות העצמות" -אומר פרופ' כ"ץ בשיחה עם 'כיפה'. "זה לא המחקר הראשון בנושא, בעבר היו מגוון מחקרים דומים, אך הם לא היו כל כך אמינים ולכן גם התוצאות שלהם היו שונות ומגוונות, מכיוון שהם התבססו על סקרים וסטטיסטיקות, אבל למעשה אף אחד לא באמת זוכר מה הוא בדיוק אכל במשך החמש שנים האחרונות", הוא מבהיר.

(צילום: shutterstock)

"במחקר שלנו, לקחנו קבוצה של צעירים שהם אלרגיים לחלב מלידה ברמה מסכנת חיים, כך שאם הם שותים חלב, הם חס ושלום יכולים למות או לקרוב לזה. כך שהיינו בטוחים שהם נקיים במאה אחוז. בדקנו את צפיפות העצם שלהם כשהגיעו לבגרות וראינו באופן מובהק ירידה בצפיפות העצם בגופם, דהיינו שחסר מהעצם משהו. הווי אומר סיכון גבוה לשבירה או לאוסטיאופורוזיס. אחד המקרים הבולטים שחקרנו היה של נער בן כ-17 ששבר את שתי אמות ידיו, בהפרש של כמה שבועות, בעת משחק כדורגל שגרתי. השבר, כל פעם באמה אחרת, נגרם לא כתוצאה מנפילה אלא תוך כדי עצירת כדור. בבדיקת צפיפות העצם באמות הנער נמצאה ירידה עצומה של סטיות תקן 5.5!!".

זאת אומרת שהמצב שלהם חסר תקנה?

"רוב החולים האלה היו מודעים שהם לא מקבלים סידן בגלל האלרגיה שלהם למוצרי חלב והיו לוקחים כדורי סידן, אבל עדיין אין תחליף למקור, כי בחלב יש תכונות שאין במוצרים אחרים. אבל אני יכול לבשר לכם שלראשונה בזכות המחקר הצלחנו לרפא 13 אנשים שהיו אלרגיים. הכנו להם דיאטה מיוחדת עשירה בסידן ולראות איך הגוף שלהם מגיב, בדקנו אותם שנה אחרי, וכיום הם יכולים לצורך חלב בצורה חופשית. מעבר לזה, אנחנו כעת מתכננים לערוך את השלב השני של המחקר ומחפשים צעירים בני 15-16 אלרגיים לחלב שכבר התייאשו מללכת לרופאים ושמוכנים להשתתף במחקר ובע"ה לצאת מהאלרגיה".

תוך כמה זמן רואים שיפור במצב?

"כשבדקנו את אותם צעירים בתחילת המחקר, המצב של צפיפות העצמות שלהם היה מאוד בעייתי, אבל כשבדקנו אותם שוב אחרי שנה בה הם צרכו מוצרי חלב כרגיל, להפתעתנו מצב צפיפות העצמות היה בהחלט משביע רצון. חשוב לציין שמדובר בבשורה חשובה גם לכלל הציבור שלא מקפיד על צריכת מוצרי חלב. עוד לא מאוחר לתקן, פשוט הקפידו מעכשיו והלאה ותזכו לעצמות חזקות ובריאות".

"במחקר לא בדקנו את הכמות המומלצת ביום, כך שבינתיים כל כמות מתקבלת בברכה. לא חייבים דווקא חלב, אלא אפשר גם גבינה, מעדנים ושאר מוצרים. על מנת למנוע בעיות בבריאות העצם, יש לשלב מוצרי חלב בתפריט היומי. בקרב ילדים הדבר משמעותי לא פחות, מכיוון שילדים שנמנעים ממוצרי חלב תקופות ארוכות סובלים מצריכת סידן נמוכה, צפיפות עצם נמוכה וסיכון מוגבר לאוסטיאופורוזיס, יחסית לילדים צורכי חלב ומוצריו" -הוא מסכם.