מגילת אסתר היא כר פורה נרחב לתהיות ותובנות פסיכולוגיות, מגדריות, ובכלל.

הכול התחיל בגלל נער אחד בארצות פרס ומדי, שנשלח בילדותו לרכיבה טיפולית באורוות המלך הפרסי בלשצר עקב בעיות התנהגות והפרעות קשב וריכוז. איך אבחנתי אותו? זוכרים שאחר כך נדדה שנת המלך? סימפטום ברור ל-ADHD. כל היום בילה אחשוורוש הצעיר באורווה, פינה גללי סוסים, הבריש את עורם, צפה בערב בסרטים הודיים וחלם בהקיץ איך הוא כובש בסערה את לב הנסיכה ושתי, ממש כאילו היה אלאדין או לפחות הנסיך הפרסי. בסופו של דבר אזר הסייס עוז, רצח את המלך בלשאצר וכבש את לבה של בתו, ושתי, בסערה. האם היתה פה אהבה? לא ספרו לנו. בסרט הוליוודי מסורתי סצנת הסיום היא זיקוקי דינור ומארש החתונה של מנדלסון. אבל אף פעם לא מראים לנו איך נראים חיי הזוג בעתיד. מסתבר שלא תמיד הם ממשיכים לחיות Happily ever after.

אחשוורוש - חכם או טיפש?

מקרה ושתי ואחשוורוש מחזק את עמדתן של בחורות משכילות השואפות לגבר שיהיה "יותר ממני". במגילה, השידוך בין סייס פשוט לנסיכה הוא מקור לבעיות הרות אסון. פנטזיה גברית לא ממומשת של גבר להשתרר על אשתו, מביאה לאלימות במשפחה ואיך לא? רצח של אישה על ידי בעלה. למה, למה לא שלחו את אחשוורוש לטיפול משפחתי? הכול בגלל השביתה של העובדים הסוציאליים. באמת נראה לכם כי בשושן הבירה עניין מישהו כמה מרוויחים העובדים הסוציאליים לחודש?

סירובה של ושתי לבוא לפני המלך הוא ההוכחה שהפמיניזם לא התחיל במאה התשע-עשרה. למה, מה קרה? מי הוא שיגיד לה מה לעשות? גם ככה היא כבר שרפה את החזיה מזמן. הסירוב להופיע ברקודי בטן מול המלך וחבר מרעיו הביא על ראשה של ושתי את הגיליוטינה. בכך היא הקדימה את מרי אנטואנט הצרפתייה בשנים רבות. לא צריך מהפיכה צרפתית כדי לדעת על הפער העצום בין ההמונים הרעבים ללחם ברחובות לבין מלכים ורוזנים שחיים כל הזמן במשתאות פאר.

האם אחשוורוש היה חכם או טיפש? חז"ל מתלבטים. הרעיון לשלוח את האגרות הראשונות בנוסח של "לִהְיוֹת כָּל-אִישׁ שֹׂרֵר בְּבֵיתוֹ, וּמְדַבֵּר כִּלְשׁוֹן עַמּוֹ", על מנת לגדוע את המהפכה הפמיניסטית באיבה, לא היה של המלך, אלא של ממוכן, הוא המן. זה קצת מביך. אם אתם מסוג הגברים המזדהים בסתר לבם עם הפסוק : "כִּי-יֵצֵא דְבַר-הַמַּלְכָּה עַל-כָּל-הַנָּשִׁים, לְהַבְזוֹת בַּעְלֵיהֶן בְּעֵינֵיהֶן: בְּאָמְרָם, הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ אָמַר לְהָבִיא אֶת-וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה לְפָנָיו--וְלֹא-בָאָה". אז אתם בבעיה חמורה. אתם מצפים לצייתנות עיוורת? למי אתם רוצים להדמות? להמן? לאחשוורוש? עובדה היא שבכל מקום בעולם, בו התקבלה האיגרת: "שלום פלוני-אלמוני- מהיום תהיה אתה הגבר בבית!" התייחסו האזרחים למלך בזלזול, השליכו את האיגרת לפח, ומאוחר יותר כשהתקבלו אגרות חדשות, גם אליהן התייחסו בזלזול ובחשדנות. זה היה המזל שלנו, היהודים.



מנשים מרשעיות צריך להיזהר

איזה גבר מדבר כל היום על צייתנות נשית? אחד שנשוי לאישה מרשעת כמו זרש. זרש הייתה תככנית בלתי נלאית, שואפת שררה ואנטישמית. הרעיון לתלות את מרדכי על עץ גבוה חמישים אמה היה שלה. מנשים מרשעיות, שונאות צדיקים, צריך מאד להיזהר. אל תתחתנו אתן. אחרי שבעלה נדחף הביתה אבל וחפוי ראש היא כבר היתה חכמה שלאחר מעשה- "אִם מִזֶּרַע הַיְּהוּדִים מָרְדֳּכַי אֲשֶׁר הַחִלּוֹתָ לִנְפֹּל לְפָנָיו לֹא-תוּכַל לוֹ--כִּי-נָפוֹל תִּפּוֹל, לְפָנָיו". לא רוצה לחפש במשוואה את מי היא מזכירה לי. לכבוד פורים אני שואפת לאחדות.

מעניין כי בניגוד לנשיא ארה"ב, ידע אחשוורוש שלא כדאי להתעסק עם היהודים. כשהמן מציע לו להפיל את הפור, הוא הגורל, אומר לו המלך, שבמקרה הזה מתגלה כחכם, שמי שמתעסק עם עם ישראל, מסתבך עם ריבונו של עולם. אל תדאג, אומר לו המן, הוא כבר הזדקן, הוא הלך לישון. ולכן, אומר הכתוב -"בַּלַּיְלָה הַהוּא, נָדְדָה שְׁנַת הַמֶּלֶךְ". ריבונו של עולם לא הולך לישון.

למה אתן לא מוכנות להכיר מישהו יותר מבוגר?

את הדאגה והאכפתיות לעם ישראל, את רגש האחריות, אנו מוצאים בזוג כמו מרדכי ואסתר. זוגיות זו, בין דוד לאחיינית, בין גבר מבוגר לצעירה, היתה נפוצה בשנים עברו בקרב תפוצות ישראל בגלויות. בימינו זה נדיר. חבל. למה , בנות? למה אתן לא מוכנות להכיר מישהו בוגר יותר ומבוגר? תראו איזו ברכה יש בזה. מרדכי היהודי , עם כל מעמדו ותפקידו כראש הסנהדרין, דאג לרעייתו בבית המלך וגילה מסירות נפש, גם לה וגם לעם ישראל.

אסתר המלכה, אישה צדקת, שנזהרה בשמירת כשרות, שבת ודרך ארץ, היא אישה קלאסית. מתפללת, יפה ושותקת, מדברת במשורה, מתאפרת ומתקשטת למען הצלת עמה. אישה אידיאלית. יתומה זו לא הלכה למדרשות ולא שמעה שעורי רבנים. לא הייתה לה תעודת בגרות וגם הורים לא היו לה שיתמכו בה. כשאני חושבת עליה חוש ההומור שלי נוטש אותי. מגילת אסתר היא מגילת גנזים וסתרים. מגילת אסתר היא ספור עצוב על זוג יהודים צדיקים שמסרו נפשם על גורל עם ישראל. במקום לבכות אנחנו צוחקים. במקום לבכות אנחנו מתבסמים.

ואני, ממשיכה לארגן שידוכים, גם אם הם לא מסתיימים בחתונה. בזמן האחרון נוכחתי לדעת בשמחה, שלפעמים שווה להכיר למישהי גבר בדיוק לפי הרשימה שנתנה לי. אחרי שפגשה אותו, הגיעה למסקנה, שלא יהיה לה טוב איתו. לאחר מכן מצאה את הזיווג האמיתי שלה.

יש מצב בפורים, כשאתם מבוסמים, דווקא אז ה יזמן לכם את הזיווג הנכון. פשוט- בגלל נפילת המחסומים והדעתנות היתרה. פורים שמח ומזל טוב!