"לא חזרנו לארצנו כדי לנשל ערבים מבתיהם, אבל משקמו עלינו לכלותינו, נתבע שכל מי שרצה להרוג ייהרג, וכל מי שרצה לגרש יגורש, ועם השאר נחייה בשלום" - כך קובע הרב אליעזר מלמד, ראש ישיבת הר ברכה, במאמר שיתפרסם בסוף השבוע הקרוב בטורו האישי במתפרסם בעיתון "בשבע".

במסגר מהמאמר מתייחס הרב מלמד לתוצאותיו הקשות של הפיגוע מליל שבת האחרון באיתמר, שגבה את חייהם של חמשת בני משפחת פוגל ז"ל. "איננו שואפים לנקם פרטי, אלא לנקמה ממלכתית שצה"ל וכל מערכות השלטון יובילו", מבהיר הרב מלמד וקובע כי הנרצחים לבית פוגל הינם בבחינת "קדושים": "עלינו לשנן לעצמנו וליתומים כי הוריהם היו קדושים. וכי עם כל הכאב והיגון, זוהי זכות גדולה מאין כמוה להיות בן להורים שנהרגו על קידוש ה, בעת שקיימו בגופם את מצוות יישוב הארץ".

במישור הפרקטי קובע ראש ישיבת הר ברכה כי יש להוסיף ולדאוג לצורכי הביטחון ככל האפשר, זאת מפני שחיילי צה"ל, שאומנם עושים מלאכתם במסירות, מוגבלים על ידי שר הביטחון אהוד ברק - "עם כל הבעיות הידועות שכרוכות באיש הזה" - כך לדברי הרב מלמד. הוא מדגיש כי גם למערכת המשפט יש אשמה במצב הפיגוע, שכן "אבטחתו של היישוב נמצאת ברמה ירודה מבחינה אלקטרונית מפני שהיועצים המשפטיים החליטו שתוואי הגדר שנסלל בתיאום עם צה"ל אינו מצדיק תפישת קרקעות. כך נותר היישוב עם אמצעי הגנה מינימאליים".

הרב מלמד מתייחס לסיכון שבמגורים בהתנחלויות וקובע כי על אף הסיכון, גבוה גם הסיכוי "להגביר את החיים ולרומם אותם יותר". לטענתו, "אם נשווה את משפחות המתנחלים למשפחות דומות מכל שאר הבחינות שגרות בתוככי הקו הירוק, נמצא שמשפחות המתנחלים הרבה יותר גדולות. מי שבורח מהייעוד הלאומי מפני הסכנה שבכך, בדרך כלל מוצא את עצמו בסכנות אחרות או בסיבוכים אחרים, גדולים וקשים מהם".

בהתייחס אל משפחת פוגל, כותב הרב מלמד כי "בעולם הזה הקדושים מתו בקיצור ימים, אבל בעולם האמת חייהם מתגברים ומתעצמים, עד שאין כל ברייה יכולה לעמוד במחיצתם. חוץ מילדיהם היקרים והחביבים, היתומים הקדושים, שאותם ודאי יאספו אל חיקם ברחמים גדולים". הרב מלמד מסכם כי על החברה הישראלית בכלל והדתית בפרט לדאוג ליתומים ולסייע להם ככל האפשר, אם בעתידם המקצועי והכלכלי ואם "כשיגיע פרקם להינשא, צריכה כל משפחה לראות לעצמה זכות וכבוד לחתן את בנה או בתה לאחד מיתומי הקדושים".