השבת אנו מציינים את שבת זכור, שנקראת כך על שם המפטיר אותו אנו קוראים המזכיר את מלחמת עמלק עם ישראל בדרך בצאתם ממצרים.


הסיבה לכך שאנו קוראים קריאה זו בסמוך לפורים ברורה לכל; לפני שאנו נכנסים לספר במגילת אסתר, החותמת את התנ"ך מבחינה היסתורית, אנו מזכירים את מעשה עמלק הראשון מהתיאור שתיאר משה רבינו ע"ה לדור הנכנסים לארץ.


כאשר אנו מתבוננים בהסטוריה, יכולים אנו לראות שישנו דפוס חוזר בעניין עמלק: בכל פעם שישנה התעוררות לאומית ועם ישראל מתכונן לשוב אל ארצו, מתעורר עמלק ויוצא להלחם בישראל. בפעם הראשונה נתקלים אנו בו לאחר יציאת מצרים, כאשר על פי התכנית המקורית, אנו עומדים שלושה ימים לפני הכניסה לארץ. בפעם השניה, אותה אנו קוראים בהפטרת השבת, נלחם עמלק בישראל לאחר שמונה לראשונה מלך על ישראל ומתחיל מהלך של בניית ממלכה. בפעם השלישית והאחרונה בתנ"ך, לאחר הצהרת כורש לבנות את ירושלים ואת בית המקדש, יוצאת שיטנה על יושבי יהודה וירושלים ועל פי חז"ל האחראים לכך הם בניו של המן ומתחיל כל המסופר במגילת אסתר. יכולים אנו לראות איך גם בדורינו, עת התחילה התעוררות לאומית לשוב לארצנו, תקף הצורר העמלקי בלבוש הצורר הנאצי ימ"ש וניסה למנוע את בניית הממלכה הישראלית בארץ ישראל.


כל מהותו של עמלק הינה הכנסת הספק בליבנו על אודות צדקת דרכנו, על כן לפני הכניסה לפורים שהינו בעצם אב-טיפוס לכל הנסיונות שהיו במהלך ההסתוריה למנוע את הקמת הממלכה הישראלית ולטירפוד כל נסיונותינו להביא לישועת העולם כולו. שהרי אלמלא כן היה צריך להקרא החג פור, על שם הפור אותו הטיל המן; אלא באו ללמדנו שכל הבאים עלינו לכלותינו הינם באים מתוקף נסיון הפירוד ביננו לאבינו שבשמים. אך כל עוד נזכור את מהותנו ותפקידנו, כל עוד לא ניפול לתפיסת המציאות כולה כמקרה, אלא כמשלימת תוכנית אלקית ברורה, לא יוכלו לנו אויבינו. על כן נקרא החג פורים.


ולכן לפני שאנו נכנסים לימי הפסח ועוד לפני פורים שהינו סמל לכל, קוראים אנו את מצוות מחיית עמלק, למען נזכור, כי מעת שנכנסנו לארץ, הדבר הראשון המוטל עלינו הוא להמליך עלינו מלך שיגלה לכל כי ישראל אינו רק עם שכל מהותו פילוסופית בלבד, אלא כל מהותנו הוא הקמת ממלכת כהנים. ולאחר מכן להכרית את יסוד הספק הנמצא בעולם בדמותו של עמלק ורק לאחר מכן לבנות את בית הבחירה. ולכן בהפטרת השבת אנו קוראים על כשלונו של המלך הראשון של ישראל להבין את הסכנה הטמונה בהשארתו של נציג העמלקי בעולם, שממנו יצא לבסוף המן שניסה בזמן שיבת ציון הראשונה למנוע את שיבתנו לארצנו, למען נדע ונזכור את הסכנות הטמונות לנו בדרכנו חזרה אל ארצנו, אף מידי כאלו הנראים לסרי ישע, אך במהותם רוצים גם אם בכיסויים של דיבורים יפים להביא לידי ניתוק ישראל מעמו ארצו ותורתו.