רוב האנשים השולחים משלוח מנות בימי הפורים, נוהגים לשלוח מנות הגדולות אפילו פי עשר מהמחויב לפי ההלכה - כך עולה ממחקר שנערך על ידי ד"ר יערית בוקק-כהן מהמרכז האוניברסיטאי באריאל. מהמחקר עולה כי 10% מהאוכלוסייה שולחים כעשרים משלוחי מנות מדי שנה, 2/3 העידו כי הם שולחים כעשרה עד 12 משלוחי מנות, ו-20% ציינו כי הם שולחים כחמישה משלוחי מנות.

המחקר מצביע על כך שהעלות הממוצעת של משלוחי המנות נעה בין 35 שקלים למשלוח "צנוע" ועד ל-65 שקלים למשלוח "מהודר". מרבית הנשאלים סיפרו כי בני המשפחה הקרובה או אנשים בעלי חשיבות בעבור השולח, מקבלים בדרך כלל את המשלוחים המושקעים יותר. כמו כן, כשליש מהמרואיינים ציינו כי הרכב המשלוח אותו הם מקבלים משפיע על הרכב המשלוח שיתנו לאותו אדם. כמחצית מהאנשים שרואיינו ציינו כי הם משתדלים לייחד את משלוח המנות שלהם משאר המשלוחים, אם בעיצוב צורת המשלוח או בהוספת פתקים אישיים.



80% המרואיינים ציינו כי יש בדבר הנאה וכיף לקיים את המצווה אך כרוך בכך גם עול מסוים: מערך ההכנה של כמות גדולה כזו של משלוחים הוגדר כ"מעיק" ולפעמים אף "מתיש", הדבר דורש זמן לקניות, הכנת המאכלים המצורפים וכן לסידור והרכבת המשלוח. רובם המוחלט של הנשאלים (כ-95%) העידו כי יחזירו משלוח מנות למי שישלח להם, גם אם לא תכננו לשלוח לו מראש.

עוד עולה מהמחקר כי 78% מהמרואיינים העידו כי הם מכינים עם בני זוגם את רשימת האנשים אליהם הם שולחים משלוחי מנות. הרוב המוחלט העיד שהאישה היא זו שאחראית על הרכבת משלוח המנות.

בעניין בחירת האנשים אליהם המרואיינים שולחים משלוחי מנות, הטעמים שהועלו הם של קירבה משפחתית וחברית, שכנים, הבעת מחווה והענקה למעוטי יכולת.

"לליבה הדתית של מצוות משלוח המנות נוסף נדבך חברתי רחב ומורכב", הסיקה ד"ר בוקק-כהן מנתוני המחקר והוסיפה כי נראה שבחילופי משלוחי המנות גלומים רבים של משמעויות ומסרים חברתיים". לבריה "משלוח המנות הפך ברבות השנים לאמצעי חשוב להעברת מסרים מסוגים שונים לאנשים הנמצאים ברשת החברתית של הפרט".