יממה אחרי הפיגוע הרצחני באיתמר, שגבה את חייהם של חמשת בני משפחת פוגל - מחליטה הממשלה לקבוע עובדות בשטח: מלשכת ראש הממשלה נמסר הבוקר (א) כי ועדת השרים לנושאי התיישבות אישרה בנייה של מאות יחידות דיור בהתיישבות, בעיקר בגוש עציון, מעלה אדומים, אריאל וקריית ספר.

ההחלטה על אישור הבנייה התקבלה לאחר חודשים ארוכים בהם מתבצעת בשטח, למעשה, "הקפאה שקטה". תוכניות הבנייה קיימות, אך שר הביטחון דוחה לרוב את אישורן. כעת, כתוצאה לפיגוע הקשה, החליטו ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר לעניינים אסטרטגיים משה יעלון, שר הביטחון אהוד ברק, השר להגנת העורף מתן וילנאי והשר בני בגין - להורות על אישור הבנייה.

יו"ר מועצת יש"ע, דני דיין, התייחס הבוקר להחלטה ומסר לכיפה כי מדובר ב"צעד קטן מאוד בכיוון הנכון, בהתחשב בעובדה שמדד הבנייה ביהודה ושומרון עומד נכון לעכשיו על מינוס של אלפי יחידות דיור". דיין הוסיף כי "יש לאשר בנייה נוספת וכמובן לאשר סוף סוף את תכנית המתאר של איתמר ולבנות בה שכונה חדשה על שם הנרצחים. זו, למרבה הצער, הפעם הראשונה מאז הוקמה ממשלת נתניהו השנייה שמאושר שיווק בתים חדשים וחבל שהיו צריכים להירצח הורים על ילדיהם לשם כך".

ואילו בשדולה למען ארץ ישראל קראו הבוקר לראש הממשלה לאשר, עוד היום, תוכנית מתאר לבנייה מאסיבית באיתמר - זאת כהעברת מסר חד וברור לגורמי הטרור. בשדולה ציינו כי יש "להבהיר לפלשתינים - כי בכל מקום בו יפגע הטרור, שם נעמיק שורשים, ולאשר כבר השבוע תכניות מתאר ותכניות בניה באיתמר ובישובים נוספים באזור, ולהבהיר לעולם כולו - כי כל עוד הפלשתינים מוציאים מקרבם מרצחים אכזריים כאלה, אין ולא יכול להיות מקום לוויתור כלשהו על הצורך בשליטה מלאה ובחופש פעולה מלא של צה"ל בכל אזורי יהודה ושומרון, וממילא אין כל מקום לתכנית מדינית שתסתור צורך חיוני זה".

עוד הוסיפו בשדולה כי על ראש הממשלה לפעול להחזרת המחסומים שהוסרו לאחרונה ולדאוג כי "לא יוסרו עוד", זאת על מנת "לשמור על הזכות לחיים והזכות לביטחון" של ציבור המתיישבים. בשדולה מציינים כי זו העת להבהיר לציבור המתיישבים כי הם "אחים אהובים ויקרים" וכי יש למנוע בנחישות התבטאויות ומעשים "שיש בהם דה-לגיטימציה כלפיהם, גם מקרב כוחות המשטרה וצה"ל, כפי שאירע לאחרונה בחוות גלעד ובמקומות נוספים".