בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות דנה היום (ה) לראשונה בקיומו של שיתוף פעולה חינוכי, בטחוני והסברתי בין משרדי הממשלה לבין שליחי חב"ד בעולם. יו"ר הועדה, דני דנון, הדגיש במהלך הדיון כי "כל יהודי שמגיע לכל פינה נידחת בעולם, יודע שיש לו מקום לחג ולשבת. הממשלה כבר משקיעה כיום בחינוך יהודי בתפוצות, ועליה להשתמש בכוח הזה - ולקחת אחריות גם על אבטחת ריכוזי המטיילים בחגים".

הרקע לקיומו של הדיון, בין היתר, היה הצורך באבטחת בתי חב"ד - הנתונים תחת איום ביטחוני מתמיד מצד ארגוני הטרור. למעשה מדובר במוסדות מאוימים לא פחות משגרירויות ישראל בעולם, אלא שהם נטולי כל אבטחה קבועה, ולו ברמה הרתעתית.



הרב נחמיה וילהלם, שליח חב"ד לתאילנד, סיפר בועדה כי הנטל הביטחוני נופל לחלוטין על כתפיהם של אנשי התנועה. "ישנן התראות על איומי טרור כנגד ריכוזי מטיילים ישראליים, אך האבטחה בבית חב"ד נעשית רק על חשבוננו, בעלות של 60-80 אלף דולר לשנה". לדבריו, לעלות זו יש להוסיף גם טלפונים חינם לארץ עבור המטיילים, וכן סעודות במחיר סמלי.

שר הדתות יעקב מרגי, הצטרף לדבריו וציין כי חשיבותם של בתי חב"ד אינה מסתיימת בדאגה למטיילים הישראלים בעולם. "בתי חב"ד מחזקים ומשחזרים את הקהילות היהודיות. החינוך היהודי שמקבלים בגולה ע"י חב"ד מכשיר את העולים לקליטה מהירה יותר, והדבר חוסך למדינה מיליונים רבים", העריך השר מרגי.

יו"ר הסוכנות, נתן שרנסקי, ציין בדיון כי חב"ד אחראית למודל ייחודי של שליחות למען העם היהודי. "אמנם חב"ד לא מצהירים על רצונם בקיבוץ גלויות, אך עובדה היא שמחינוך יהודי עולים יותר לארץ", ציין שרנסקי. "במקומות שהסוכנות איננה יכולה להחזיק מוסד או שליח, אנחנו בהחלט מסתמכים על שליח ובית חב"ד. רבני חב"ד מובילים בקמפוסים מאבק בעד ישראל. שיתוף-הפעולה בינינו לבין חב"ד לא מספק - ואנו מוכנים ושמחים להרחיבו", הוסיף.