שינו בנוסח חוק ועדות הקבלה העומד לפני הצבעה בכנסת, מקנה מעמד מיוחד לרב היישוב. על פי החוק, ביישובים בהם קיים רוב דתי, יוכל רב היישוב לאשר או לשלול את קבלת החברים ליישוב קהילתי, זאת לאחר שעברו את הסינון הראשוני של ועדת הקבלה.

בחודשים האחרונים עובדת ועדת החוקה של הכנסת על אישור הנוסח של חוק ועדות הקבלה לישובים, כשבוע שעבר הושלמה הכנת נוסח החוק לקריאה השנייה והשלישית. על פי ההצעה, תוכל ועדת הקבלה של כל יישוב לפסול מועמד ליישוב קהילתי ממספר סיבות וביניהן אי התאמתו לחיי החברה בקהילה (זאת על פי חוות דעת חיצונית) או היעדר יכולת כלכלית להקים בית ביישוב בתוך זמן מסוים. על פי הנוסח הסופי, יחול החוק על יישובים בנגב ובגליל בלבד, שבהם מתגוררות עד 400 משפחות.

התיקון לנוסח החוק, המקנה כאמור מעמד מיוחד לרב היישוב, הוצע על ידי ח"כ מיכאל בן ארי אשר קבע כי ביישוב בו 80% מהתושבים יחליטו על כך, יוכל רב היישוב להיות הגורם הסופי לאישור או שלילה של המועמד ליישוב. המשמעות היא כי קיים חשש בקרב מתנגדי החוק מפני מציאות בה חילונים לא יוכלו להתקבל ליישובים קהילתיים דתיים.

"הסעיף מסכם כנראה את המהות האמיתית של החוק - בדיקת ציציותיהם, אילן היוחסין וטוהר דמם היהודי של המועמדים ליישובים קהילתיים", נכתב על ידי מתנגדי החוק במזכר שנשלח לחברי הועדה. "גם אם מדובר בסעיף הצהרתי, שנועד ליישובים "דתיים" בלבד, או חרדיים במיוחד, נראה שהוא מתמצת את מהות החוק היהודית והדמוקרטית".