שרי הממשלה דניאל הרשקוביץ, יולי אדלשטיין ומשה כחלון, חנכו אמש (ד) את מבנה קבר יוסף המשופץ ואת המצבה המחודשת אשר נבנתה במקום, עשר שנים לאחר שנהרסה על ידי פלסטינים בעקבות נטישת המקום בתחילת שנת תשס"א.

"ברוך ה אנחנו זוכים לחזור, המקום שופץ והשקט חזר לאזור ולשכם בזכות צה"ל ששולט באזור ביטחונית, חובה עלינו להחזיר את התפילות, הפעילות והנוכחות הקבועה לקבר יוסף", אמר אמש שר המדע והטכנולוגיה, דניאל הרשקוביץ, אשר פתח את דבריו בברכת "שהחיינו". גם השר אדלשטיין הצטרף לדבריו וקרא "שתחזור לקבר יוסף הנוכחות הצה"לית הקבועה, שלא נצטרך להגיע הנה עם שיירות בלילה. שיחזרו לכאן לימוד התורה בקביעות. כפי שזכינו לאחר 10 שנות הרס לראות את המקום בצורה משופרת וראויה, נזכה גם לראות במקום משפחות, תינוקות, ולימוד תורה בצורה חופשית וקבועה".

השר כחלון הוסיף וציין כי "כולנו יודעים מה התחולל פה בשנים האחרונות והרבה מאיתנו התפללו ליום הזה במיוחד אחרי שהאוייבים שלנו השחיתו אותו ופגעו בו בצורה ברוטאלית בלי לחוס על המקום הקדוש הזה. אבל מסתבר שהעם היהודי וארץ ישראל, ארץ אבותינו, חזקים יותר מכל דבר אחר. אנחנו פה מכל רחבי הארץ ובעזרת ה נשאר פה לעוד הרבה הרבה שנים".



הרב האזורי לשומרון, הרב אליקים לבנון, נשא דברים במעמד המיוחד ואמר "אנחנו זוכים לרגעים מרגשים. 30 שנה אני מכיר את המקום, חווינו את יופיו וגם לצערנו את הריסתו לפני 10 שנים, כאשר הכיפה היתה מנופצת והכל שרוף. אנו מודים לריבונו של עולם ולכל הגופים שפעלו לשיפוץ הקבר, שמחים בשמחתו של יוסף ומצפים שאכן בזכות יוסף הצדיק תפעל פעולתו שהיא קרוב וחיבור כל עם ישראל".

שנתיים של שיפוצים, עבודות ניקיון ושיקום המצבה

כזכור, מתחם קבר יוסף נהרס בתחילת האינתיפאדה על ידי הפלסטינים, היה סגור בשנים האחרונות לכניסת ישראלים, למעט כניסת ביקורים מאובטחים על ידי צה"ל. עבודות השיפוץ במקום ארכו כשנתיים, במסגרתן שופצה כיפת הקבר, בוצעו עבודות ניקיון וגידור, הוצב שער כניסה למתחם והונחה מצבה.

העבודות בוצעו בתיאום הדוק של המנהל האזרחי אל מול הרשות הפלסטינית והן עברו ללא אירועים חריגים .המצבה שהונחה על הקבר נבנתה והורכבה במבצע הנדסי מורכב, בסיוע מנופים וקונסטרוקציות מיוחדות שנבנו לצורך המבצע, הוכנסה המצבה, אשר משקלה כחמישה טון, אל תוך מבנה מתחם הקבר. המצבה הוקמה בדיוק במקומה של המצבה הקודמת, אשר נוצתה ונהרסה בעבר.