למה בתרומה

מסובב הסיבות, היושב בשמים, הצליח לאכזב את הכותבים בעלוני השבת. לו הייתה המהפכה במצרים מתרחשת רק לפני כמה שבועות, כשבבתי הכנסת קראנו על עלילות יוסף ואחיו בגושן, או לפחות על משה, פרעה ועשר המכות, היה יכול להיות כאן אחלה דבר תורה: השוואה מפוקפקת בין מצרים של אז ושל היום, מדרש אקטואלי עם חופן של פרשנים, קמצוץ של פסוקים והרבה הרבה פוליטיקה, וכל מה שנשאר זה להגיש חם לשולחן השבת.

אך לריבונו של עולם סדר יום משלו, והטיימינג של המצרִים גם הוא לא משהו, וכך פרצו המהומות כאשר אנחנו כבר קוראים על המשכן ותבנית כל כליו. ב"עולם קטן" הרגישו צורך להתייחס למהפכות בעולם הערבי ולהשלכות האמוניות שלהן, דבר מובן על רקע העובדה שבני נוער דתיים רבים מתעדכנים בנעשה בעולם דרך העלון. ב"גילוי דעת" מיהרו לפרסם ראיון עם ד"ר מרדכי קידר מאוניברסיטת בר אילן, אך חוץ מזה - חושך על מצרים, ודממה בעלוני השבת, לפחות עד הפעם הבאה שיצא "ארץ ישראל שלנו".

ב"מצב הרוח" פתחתי במסע הבחירות

שמו של מייק הקאבי אינו מוכר לישראלים רבים, ודאי שלא לחובשי הכיפות הסרוגות. הקאבי היה בעבר מושל ארקנסו שבארה"ב. לקראת בחירות 2008 התמודד על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, והפסיד לגון מקיין. כיום הוא מגיש תוכנית אקטואליה ברשת פוקס, ושמו הוזכר כמועמד אפשרי לנשיאות ב-2012. בשבוע שעבר ביקר הקאבי בישראל, טייל בהרי שומרון ויהודה, התקבל במכינה בעלי בכבוד השמור רק לרמטכ"לים, והניח אבן פינה לשכונה יהודית חדשה בהר הזיתים.

ב"מצב הרוח" עטו על הביקור כאילו המשיח הגיע לירושלים רכוב על חמורו. מרוב השתוללות, הוצמדו להקאבי תארים לא לו: הוא הוצג כ"מועמד לנשיאות ארה"ב, הסנאטור מייק הקאבי", וכן "המועמד לנשיאות ארה"ב מטעם המפלגה הרפובליקנית, מושל ארקנסו מייק הקאבי". ובכן, הקאבי אינו סנאטור, אינו מושל - כל אלה הם לשעברים; אבל הכי חשוב - הוא אינו מועמד לנשיאות ארה"ב מטעם שום מפלגה. מועמדותו לנשיאות היא בגדר השערה בלבד, דבר שהיה מתגלה לעורכי "מצב הרוח" לו רק היו טורחים לפתוח ויקיפדיה. "יש"ע שלנו", שעוד מתאוששים מטראומת החלפת קברו של צדיק בקברו של סוס, דייקו הפעם, וכינו את הקאבי "מושל ארקנסו לשעבר, אשר על פי סקרים אחרונים הוא המועמד המוביל בקרב הרפובליקנים לתפקיד הנשיא האמריקני הבא". אם טיול ביו"ש יכול לגרום ל"מצב הרוח" להפוך אדם לסנאטור מכהן, מושל בפועל ומועמד לנשיאות, חברי "הבית היהודי" היו כבר עכשיו בדרכם לשומרון.

לא נהנית? ספר לנו

לפני כמה שבועות כתבנו כאן על המיתוג מחדש של העלון "שיחת השבוע" של חב"ד. מסתבר שלא כולם שבעו רצון משינויי העיצוב. השבת פרסמה המערכת הודעה על כך שקוראים רבים, "בעיקר מבוגרים", התלוננו כי הפונט החדש בו מודפס העלון דק מדי, וקשה לקרוא אותו. כבר השבת הוחלף הפונט, ולקוראים - בעיקר המבוגרים - שלום.

חדש בארנק

פינת סקירת הספרים החדשים ב"השבת" של צהר סובלת מהזנחה וזקוקה לבית חם. בטור הצנום "מארון הספרים היהודי", שבו נסקרים ספרים "חדשים על המדף", נסקרו השבת שלושה ספרים מאת אותו מחבר, הרב נתנאל אלישיב: האחד, "בכל לבבך", יצא לאור לפני שנתיים, והשני, "לעזרת ה בגיבורים", נמצא על המדפים כבר קרוב לשנה. עצה חינם לעורך "השבת", איתמר מור: עלון שבת הוא דבר רציני, כפי שאתה בוודאי יודע. כדאי, מעתה והלאה, לנתב את המרץ והכישרון לא רק למציאת נושאים מושכים ומסקרנים לעלון, אלא גם לדאגה שהפינות הקטנות והמדורים הצדדיים יהיו על רמה.

השירות החברי

טור חדש בשם "מצב לאומי" החל להופיע בעלון "מצב הרוח", והחתום עליו הוא שראל שפייר, "יועץ למנכ"ל מנהלת השירות האזרחי-לאומי". מנכ"ל מנהלת השירות האזרחי-לאומי, למקרה שלא קראתם "מצב הרוח" בשנה האחרונה, הוא שר-שלום גרבי, לשעבר מזכ"ל המפד"ל, וחברו הקרוב של מנכ"ל העלון, אלי עציון, עוד מימי שבתם על ספסל הלימודים בישיבת ההסדר. אין ספק, שאחרי כל כך הרבה כתבות על השירות הלאומי בעלון, הגיע הזמן למסד את הקשר.

בעד הנשים

דווקא עכשיו, אחרי שהפסיקו לעסוק במכתב הרבנים, מתגלות פניו היפות של "מעייני הישועה". השבת במדורו המליץ רן שריד על שלושה דיסקים חדשים של זמרות צעירות ומוכשרות, ובמדור הנשים "פנימה" הופיעה כתבה על שלוש נשים שפונו מגוש קטיף, ומעלות מופע משותף. גם אם המופע יועלה רק בפני נשים וגם אם שלוש הזמרות לא תשרנה בפני גברים, סקירת תרבות ויצירה מעולמן של נשים דתיות בעלון שלא מרשה לעצמו לפרסם אפילו תמונה של אישה, בהחלט נושאת עמה אמירה מיוחדת במינה, עדיפה בוודאי על עלונים שמפרסמים תמונות של נשים השכם והערב, אך אירועי התרבות היחידים שנסקרים בהם הם מופעי חזנות משעממים. "מעייני הישועה" - המשיכו כך.

פרס עריכה למופת

"הוא מהלך בין הקצוות כמטוטלת, כשמהצד האחד ספרי הראשונים על שבת, דרך סיפורי חסידים, ומאידך תיאורי השבת היפהפיים בפיהם של סופרים ומשוררים בני זממנו" ("ספר לשבת", "השבת" של צהר).

מעלעל, גרסת ההלכה

יוזמה חדשה, הלכתית וירוקה, החלה את צעדה השבוע. יצחק שיזגל, בחור נמרץ הלומד בישיבת ההסדר בפתח תקווה, הוטרד משאלת מחזור העלונים, ובעיקר מכך שישנם עלונים הנושאים "תו ירוק", המעיד לכאורה על אפשרות מחזורם, אך למעשה מפרסמים שם ה ומחייבים גניזה. בעקבות כך החליט שיזגל לפתוח בלוג שבו יסקור בכל שבוע באילו עלונים הופיע שם ה, ולכן אי אפשר למחזר אותם, ויש להניחם בגניזה. המדור מצדיע על היוזמה, ויש לקוות שהיא תביא הן לשמירה על הלכות הגניזה, והן להקפדה על הלכות הסביבה. יישר כח.

תודה לדוד פרוידיגר.

לתגובות ולהדלפות: mealel@kipa.co.il