"חלק מחוקי הדת והמדינה הקיימים היום גרמו לריחוק יהודים רבים במקום לקירובם ליהדות, לתורה ולמצוות" - כך טען ח"כ זבולון אורלב ("הבית היהודי") במאמר שפרסם בסוף השבוע בבטאון ארגון הרבנים "צהר", זאת לקראת יום "הזהות היהודית" שיתקיים השבוע בכנסת. במאמר קובע ח"כ אורלב כי "יש צורך באומץ ובחדשנות - כפי שעשתה הציונות הדתית בעבר - על-מנת לחולל שינויים אלו" ולשפר את המציאות הקיימת.

במאמרו טוען ח"כ אורלב כי דווקא חוק בתי הדין הרבניים הפך עם השנים להיות "אחד מהגורמים של העוינות הבוטה של הציבור החילוני והמסורתי כלפי בתי דין אלה ובאמצעותם כנגד היהדות והדת", זאת לצד החוק המחייב נישואין וגירושין כהלכה, הסופג ביקורת נוקבת "בעקבות המפגש עם חלק מרושמי הנישואין, מדריכות הכלות והרבנים עורכי החופות בחלק מהיישובים".

אך ח"כ אורלב לא מסתפק בביקורת ומציע לאמץ רפורמות משמעותיות אשר תעצבנה מחדש את היחסים בין הדתיים לחילונים במדינה. לדבריו יש לעדכן מחדש את חוק בתי הדין הרבניים ולקבוע כי למעשה יוכלו כל שלושה דיינים, שהוסמכו על-פי מבחני הרבנות הראשית, להקים בית דין פרטי אשר יקבל סמכויות דומות לבתי הדין הממלכתיים - זאת כפתרון למצוקת ההשתלטות של הדיינים החרדיים על בתי הדין הממלכתיים, בייחוד בכל הקשור לנושאי הגיור.

עצמאות בהחלטות הלכתיות לרבני הערים

עוד מציע ח"כ אורלב רפורמה במועצות הדתיות בישראל, אשר "רובן עושות עבודה מעולה אך מיעוטן מוציא לנו שם רע". נוכח המציאות הזו מציע ח"כ אורלב במאמרו לבטל את המועצות הדתיות ולהקים במקומן מחלקות לשירותי דת - כחלק מן הרשויות המקומיות. גם כאן מוצא ח"כ אורלב פתרון בחקיקה, זאת על ידי הגדרת תפקידי המחלקות ואת סל החובה של שירותי הדת שיידרשו להעניק, כמו נישואין, כשרות, עירובין, בתי כנסת, מקוואות ותרבות תורנית.

כמו כן מציע ח"כ אורלב לקבוע את בחירת רבני הערים למועצת העיר, זאת כתחליף לתהליך המינוי הנוכחי הנגוע בלא מעט אינטרסים אישיים - לדבריו. החוק יעניק לרבני הערים עצמאות בהחלטות הלכתיות, כפי שמוענקת כיום לדייני בתי הדין הרבניים.