השבוע התבשרנו על היוזמה החדשה של ארגון להב"ה (למניעת התבוללות בארץ הקודש) להעניק "תעודות כשרות" לעסקים שיתחייבו שלא להעסיק עובדים ערבים. המושג הראשון שקפץ לראשי היה "נבל ברשות התורה" אבל בחשיבה מחודשת התיאור הזה מחמיא מדי. האגנדה של להב"ה אינה "ברשות התורה"- היא מתנגשת חזיתית עם התורה על פיה אני חיה את חיי.

ארגון להב"ה המתיימר להילחם נגד ההתבוללות מגלה חוסר הבנה מוחלט באשר לנסיבות המביאות להתבוללות. כמי שגדלה בחו"ל והקדישה את רוב הקריירה שלה לחיזוק הזיקה היהודית בקרב יהדות התפוצות, אני יכולה לומר בביטחון רב כי התבוללות אינה נובעת מעצם העובדה שיש חיים משותפים בין יהודים לשאינם יהודים. התבוללות נגרמת מהעדר זהות יהודית ברורה ומגובשת של היהודים עצמם. אנשים שמעולם לא חוו חוויה של יהדות מחבקת, נאורה, משמעותית, רלוונטית, אותנטית, ועמוקה- לא יבחרו לחיות את חייהם על פי ערכי ,מנהגי, הלכות ומורשת ישראל.

חשיפה ליהדות המקרבת ולא מרחיקה, יהדות הפועלת ממקום פרטיקולארי אבל מקדמת מסרים אוניברסליים, יהדות הנותנת מענה לאתגרים של העידן המודרני והגלובלי, על ידי טיפוח קוד ערכי של מחויבות ואחריות כלפי העולם הרחב, עשויה לחבר אנשים רחוקים מהדת ליהדותם. קשה לי לחשוב על אירוניה גדולה יותר מזו. כיצד ארגון שהוקם על מנת למנוע התבוללות, גורם בפועל להרחקה וניכור של אינספור אנשים מהיהדות.

הרעיון של שימוש בתעודת הכשרות במסגרת מיזם שכזה הופך סממן יהודי מובהק לדבר בזוי- האנטיתזה של הערכים הבסיסיים עליה מושתתת היהדות: צדק, תיקון עולם, והדאגה לגר בתוכנו.

בניגוד מוחלט למיזם של להב"ה עומד התו החברתי- פרויקט הדגל של עמותת במעגלי צדק. התו החברתי הינו תו איכות ערכי (אם תרצו-"תעודת כשרות") המבטיח כי בעסק המחזיק בו נשמרות זכויות העובדים וישנה גישה לאנשים עם מוגבלות. התו ניתן ללא תשלום לבתי קפה ולמסעדות המתחייבים לעמוד בקריטריונים חברתיים בסיסיים ולאפשר לפעילי התו החברתי לקיים בהן ביקורת תקופתית. התו החברתי קורא לציבור הרחב להפעיל לחץ צרכני כדי לחולל שינוי בחברה אך כאן מסתיים הדמיון שלו למיזם להב"ה.

בשנים האחרונות, התו החברתי כבש את העיר ירושלים. כ- 170 בתי עסק מחזיקים כיום בתו החברתי. מאות מתנדבים מגילאים שונים והציבור הרחב שבחר "להצביע ברגליים" ולהעדיף מקומות עם תו, הם שאחראים להצלחה הגדולה. בעלי העסקים הם הפונים אל התו החברתי בבקשה לתעודה. עקב עומס הפניות מסוג זה מתקיימת רשימת המתנה של כחודש עד לטיפול בכל פניה.

התו החברתי דואג לזכויות כלל האוכלוסייה ללא הבדל דת, גזע ומין. במקביל הוא מצליח לאגד סביבו פעילים מכלל האוכלוסייה שמכירים ומוקירים כיום הרבה יותר את ערכי מורשת ישראל מהם הוא יונק את השראתו. ר ברוך ממזיבוז התבטא פעם: "זהירים הם בני האדם שלא לבלוע נמלה חיה ואין הם זהירים שלא לבלוע אדם חי". מי שמעמד היהדות או מצב החברה בראש מעייניו יבין בקלות מה כשר ומה איננו כשר.