מורשת של הרב מרדכי אליהו זצ"ל, מקבלת לראשונה ביטוי מעשי במערכת החינוך ובתוכניות הלימודים. באיגרת שיצאה השבוע למפקחים בחינוך הממלכתי דתי, הודיע ראש החמ"ד, אברהם ליפשיץ, כי במסגרת תוכנית חדשה יעסקו תלמידי החינוך הממ"ד במורשתו של הרב אליהו זצ"ל.

מדובר בתוכנית משותפת למנהל החמ"ד, לתנועת "אביהם של ישראל" ולתנועת "מבראשית", תכלול בשלב ראשון פעילויות בבתי הספר וערבים משותפים לתלמידים ולהורים. בחמ"ד מתכננים להשיק לאחר פורים את התוכנית המלאה, אשר תעסוק בעיקר בחשיבות המשפחה, זאת בהתבסס על סיפורים אישיים על מעשיו וקורותיו של הרב אליהו זצ"ל.

אברהם ליפשיץ, ראש המנהל לחינוך דתי, טוען כי התוכנית החדשה מגיעה במענה לצורך בחיזוק מסורת האבות במערכת החינוך. "רובו המכריע של עם ישראל מגדיר עצמו דתי או מסורתי. הגבולות החדים של "דתי" ו"חילוני" מטושטשים, והסקאלה של המושג דתי הולך ומתרחב. אנשים מתדפקים על גני החמ"ד ורוצים שילדיהם יטעמו מסורת אבות ושורשי ישראל, מכך ניתן ללמוד על הקושי והמורכבות שבהם מצוי העם - המחפש את דרכו וזהותו היהודית", הוא מסביר.

"בתקופה זו, שבה רבים מאחינו בית ישראל נמצאים במציאות זו, אין לנו אלא לעשות הכול כדי להורות להם הדרך. החינוך בחמ"ד צריך להתעצם ולהיות מגדלור מגנט שואב וממגנט לכולם. כל ילד זכאי לומר שמע ישראל", מוסיף ליפשיץ.

הרב אוריאל עובדיה, המפקח הארצי על החינוך היסודי הממלכתי דתי, מסביר כי ההחלטה לשילוב מורשתו של הרב אליהו זצ"ל במערכת החינוך נולדה מתוך שאיפה "להכות בברזל בעודו חם". לדבריו, "הציבור נמצא היום בין פרידה מהרב למעבר ללימוד משנתו, במצב זה בו הציבור עדיין קשור מאוד לרב זצ"ל אנו מאמינים שבני הדור הצעיר והוריהם ישמחו ללמוד ממשנתו וליישמה בחיי היום יום".

ישראל גולדברג, מנכ"ל ועד ההורים למען החינוך הדתי בישראל, מסר בתגובה לדברים כי "חשיבות רבה נודעת למשיכת תלמידים מהחינוך הממלכתי והחרדי לחינוך הדתי לאומי וכמובן למניעת נשירה, ואנו מברכים על היוזמה".