מתיישבי גוש קטיף מבטיחים כל שנה בשנה כי הם ימשיכו שלא לשכוח את חבל הארץ ממנו פונו, לפני למעלה מחמש שנים. אלא שלקראת יום השנה לפינוי גוש קטיף אשר יצוין מחר (ה), מתפרסם סקר חדש של מכון "מאגר מוחות", המצביע על בורות מדאיגה בכל הקשור להיכרות הנוער הישראלי עם חבל קטיף.

מהנתונים שהתפרסמו הבוקר בגלי צה"ל עולה כי שליש מבני הנוער החילוניים סבור שנווה דקלים היא בכלל שכונה בתל אביב, 60% מכלל הנוער השיבו כי הם אינם זוכרים מתי יצאה ההתנתקות אל הפועל. כ-25% מכלל בני הנוער קבעו כי "גוש קטיף זה ברמת הגולן". הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של בני נוער בגילאים 18-15.

ועל השאלה "מתי נערכה ההתנתקות?" ידעו רק 41% מהנשאלים להשיב. רוב הנוער הדתי, 70% במספר, זכר את השנה המדויקת. כמו כן, מרבית הנשאלים (60%) השיבו נכונה כי אריאל שרון היה ראש הממשלה בעת ביצוע ההתנתקות.

במסגרת החוק המרכז להנצחת מורשת גוש קטיף וצפון השומרון אשר חוקקה הכנסת בשנת 2008, מנסים בועד מתיישבי גוש קטיף לחבר את הנוער אל המורשת הכתומה. במהלך השבוע הקרוב, צפויים להשתתף מאות מתושבי גוש קטיף לשעבר במפגשים עם תלמידי מערכת החינוך, זאת כדי לנסות ולפתח עמם את השיח על הפינוי.

דרור ונונו, חבר בועד מתיישבי גוש קטיף, אומר בעקבות הסקר כי "בשביל הנוער בישראל מדובר בהיסטוריה רחוקה". מבחינתו, "הנתונים הללו הם תמרור אזהרה שלא מדובר על אירוע היסטורי - אלא על אירוע שתוצאותיו והשפעותיו ניכרות ומשפיעות על כולם". ונונו מסכם כי הוא "מקווה שהחינוך החדש והקדשת הזמן, ישפיעו בסקרים הבאים".