הרב אליהו בן דהאן, מי שכיהן כמנכ"ל בתי הדין הרבניים בעשרים השנים האחרונות והועבר מתפקידו על ידי שר המשפטים יעקב נאמן בחודש אלול האחרון - מותח לראשונה ביקורת פומבית נוקבת על ההתנהלות בעניינו, המגיעה, לדבריו, על חשבון מערכת בתי הדין.

כזכור, מאז הוחלט על הפסקת תפקידו של בן דהאן, מונתה ועדת לאיוש משרת המנכ"ל הבא, הפועלת במהלך שבעת החודשים האחרונים - ללא תוצאות. בעקבות העיכוב המשמעותי הוחלט למנות מנכ"ל זמני לבתי הדין, הרב אליהו דייכובסקי, המחזיק בתפקיד בימים אלו.

"ביקשתי להישאר כמנהל עד שייבחר מנהל חדש, כדי שאוכל לבצע עמו חפיפה ראויה לאור מורכבותו של התפקיד. לצערי, יו"ר הוועדה ועמו חברי הוועדה נהגו בחוסר אחריות מוחלט. הם התעלמו מהצורך של המערכת הגדולה והמורכבת במנהל קבוע, ולא תלו את סיום כהונתי בכניסתו של מנהל חדש", כותב הרב בן דהאן במאמר שפורסם במוסף המשפטי של העיתון "מקור ראשון".



לדבריו, ימים ספורים לאחר שעזב את תפקידו, הוחלט למנות את הר דיכובסקי לתפקיד הזמני. הרב בן דהאן חושף כי בפני הועדה הוצעו 32 מועמדים "וביניהם שתי נשים", כשועדת האיתור המליצה על חמישה מתוכם: שלושה דיינים מכהנים - הרב דוד מלכא מבית הדין בפתח תקוה, הרב בנימין אטיאס מבית הדין בתל אביב, הרב ציון לוז מבית הדין בבאר שבע - ושני מועמדים שאינם דיינים אך בעלי כושר לדיינות: הרב רפאל פרנק שהיה ראש לשכתו של הרה"ג לאו שליט"א והרב משה בארי מנכ"ל צהר. בינתיים הודיע הרב לוז על פרישתו מהמרוץ.

אלא שלטענת הרב בן דהאן, "כבר בשלבים הראשונים לחיפוש אחר מועמד מתאים, קבעו שר המשפטים ונשיא בית הדין הגדול שהמנכ"ל הבא יהיה דיין מכהן, כך שבפועל יש שני מועמדים - הרב אטיאס והרב מלכא". הרב בן דהאן מציין במאמרו כי "הרב אטיאס, שהוא גם אחיו של שר השיכון אריאל אטיאס, נתמך כמובן על-ידי תנועת ש"ס ועל-ידי הרה"ג עובדיה יוסף שליט"א" - ומניח כי המינוי לא יאושר על ידי שר המשפטים, מחשש למינויים פוליטיים.

אלא שמצוקת המינוי לתפקיד - נמשכת. הרב בן דהאן מסביר כי גם "הרב עמאר אינו מסכים למינויו של מישהו אחר, ובתי הדין נותרו בינתיים ללא מנהל קבוע". לסיכומו של עניין קובע הרב בן דהאן כי "ימים יגידו כיצד תיפתר מחלוקת זו וכמה זמן יחלוף עד למינוי מנהל קבוע לבתי הדין הרבניים. מי יהיה המנהל הבא? שאלה זו מטרידה מאוד את מערכת בתי הדין עצמה, את הדיינים והעובדים, את עורכי הדין ואת הטוענים הרבניים ואת המתדיינים עצמם".