שבת של פתיחות

שני נושאים כיכבו בעלוני השבת: זהותו של יתרו, חותן משה, והמתח בין המשפט העברי והמשפט הישראלי. בכל עלון ייצג כהן מדיין תופעה אחרת: בעלון אחד שימש יתרו מודל לאנשים שהתגיירו והצטרפו לעם ישראל (הרב יונתן מילוא ב"מעט מן האור"); בעלון אחר הוא היה דוגמה לגוי הגון וכשר המציע שיטה משפטית לעם ישראל, מה שמהווה הוכחה שאפשר ללמוד גם מאומות העולם (מאמרים ב"עולם קטן" וב"שבתון"); בעלון נוסף הוא היה דוגמה לאדם שלא הפנים שהעבודה הזרה היא טעות (הרב פילבר ב"באהבה ובאמונה").

לאור ההצעה המשפטית של יתרו בפרשת השבוע, עסקו כמה מן העלונים במשפט העברי: ב"עולם קטן" הופיעה כתבתו המצוינת של ישי פרידמן על תלמידי כיתה י ממגמת משפטים במודיעין, אבל הדובדבן שבקצפת היה ציטוטי השופטים: השופט מישאל חשין צוטט בהרחבה בעמוד הראשי של "שבתון", והשופט אהרון ברק צוטט בנדיבות רבה בעמוד האחורי של "מעט מן האור". זה עוד כלום: ב"באהבה ובאמונה" ציטט הרב אבינר השבת את קרל מרקס, מי שלא בדיוק שקד על תלמודו ב"מרכז הרב". שבת אחת של פתיחות לא הספיקה לי, אני מודה.

שיעור חופשי

השבת הייתה גם שעתם הגדולה של מנהלי המוסדות האקדמיים של הציונות הדתית. שני מוספי לימודים הופיעו בין העלונים - האחד פרסומי מובהק, והשני פרסומי-בתחפושת-של-חדשותי, שצורף לתוך אחד העלונים (שלושה ניחושים...). חוברת עבה בשם "בדרך לתואר: מדריך להשכלה הגבוהה לציבור הדתי לאומי" צורפה השבת לחבילת הכרומו, ובה פרסומות של כמעט כל המוסדות האקדמיים הדתיים, ברוח "מי שלא שם לא קיים".

"מצב הרוח" הציבו אלטרנטיבה משלהם, שלמען האמת לא ממש מהווה אלטרנטיבה: באמצע העלון נתקע לו מוסף לימודים בשם המתחנחן "ומלמד לאנוש בינה", שלמעשה הכיל בתוכו את אותן פרסומות כמו במוסף הנ"ל, אך כאן נוספו גם "ידיעות חדשותיות" מיוח"צנות וממומנות, פלוס ראיון מפוהק עם אברהם ליפשיץ. נו באמת. ממש עושה חשק ללמוד.

סוגרים חשבון

כל כך אבד הכלח על פרשיית "מכתב הרבנים", עד שמספיק לבטא בקול את שתי המילים הללו כדי שתיפול עליי תרדמה כבדה. כמעט כל עלוני השבת הספיקו לשכוח מהפרשייה (אמנם באיחור אופייני), מלבד עלון אחד: "מעייני הישועה".

גם שבועות רבים לאחר שאחרון העלונים סיים לדוש בנושא, "מעייני הישועה" ממשיכים לפרסם מאמרים, התנצלויות והבהרות. השבת, למשל, הופיע מאמר מאת הרב שמואל אליהו, תחת הכותרת "להמשיך ולנצח: המסקנות ממכתב הרבנים". במאמר סוגר הרב אליהו חשבון עם הרבנים שלא תמכו במכתב שלו, ועם רב ש"מתיישר עם מחנה השמאל ופוסק שאסור לחקור את מקורות המימון של ארגוני השמאל, כפי שפסק השבוע אחד מתוקפינו" - וכאן, כמובן, רומז הרב אליהו לדבריו של הרב יובל שרלו, שפורסמו בכיפה. המדור קורא למערכת "מעייני הישועה": הפסיקו לדוש במכתב הרבנים. את החשבונות האישיים, העקיצות הפנים-רבניות עדיף להשאיר מחוץ לכותלי בית הכנסת.

עמלק ורבני הקריירה

לפני מספר שבועות נבחתי כאן על מאמר המערכת של "מעייני הישועה" נגד "רבני הקריירה" ה"פקידים" שהתנגדו למכתב הרבנים, וקינח בציפייה לימים בהם נכניס עמלקים למחנות השמדה. השבת ב"עולם קטן" נשאל הרב אבינר (היושב גם בנשיאות "מעייני הישועה"): "האם יש לרכז את העמלקים במחנות השמדה?". הרב אבינר ציטט משפטים מהם נבעו שהתשובה היא שלילית. בהמשך נשאל הרב אבינר "האם הרבנים שחלקו על מכתב הרבנים הם רבני קריירה ופקידים?". הרב אבינר: "לא. הם תלמידי חכמים גדולים אך פעמים רבות יש מחלוקות". לא נותר לי אלא להסיר את הכובע, ולומר שלפעמים תגובה למאמר ארוך ותמוה בהודעת SMS קצרה - במיוחד אם היא מאת הרב אבינר - חזקה יותר מפִסקה של 250 מילים מאת עבדכם הלא-נאמן.

מעשה בחמישה עלונים

כמעט בכל שבת בפינת הדרושים ב"עולם קטן" מופיעות, באותיות של טל ומטר, פניות מסניפי פיתוח שונים המחפשים מדריכים אידיאליסטיים שיבואו להדריך בסניפם. תמיד ב"עולם קטן", תמיד באותיות קטנות. השבת הוצפו עלוני השבת במודעה - כן, מודעת פרסומת - מטעם סניף בני עקיבא החדש בקריית ביאליק, המחפש מדריכים. לא פחות מחמישה עלונים פרסמו את המודעה הזו: "גילוי דעת", "בראש יהודי", "מעט מן האור", "יש"ע שלנו" ו"עולם קטן", שם הופיעה ידיעה קצרה על הסניף הקטנטן. ממתי סניף המונה בקושי שלושים חניכים יכול לממן פרסומת גדולה בעלונים השבעים והדשנים? האם תקציבה של בני עקיבא תפח לפתע? לא סביר. האם העלונים הרחמנים זרקו עצם לסניף בחיתוליו? כנראה שלא. התשובה טמונה, כנראה, בידיעה הקצרה ההיא ב"עולם קטן", שם נכתב שהסניף פועל כחלק מגרעין של "בראש יהודי". בינגו - הספונסר נחשף. האם בשבת הבאה יפרסמו חמישה עלונים את שעת המִפקד ופעולת חבריא ב?

ארץ ישראל ניצחה

כבר השבת החלו להופיע ב"שבתון" פרסומות המציעות אירוח לחג הפסח בבתי מלון שונים. כשרויות, שרויה או לא שרויה, גלאט ומהדרין - כל אלה כיכבו בפרסומות, אך בדיקת המעלעל מעלה שלראשונה מזה זמן רב, מספר הפרסומות למלונות בארץ ישראל היה גדול ממספר הפרסומות למלונות ברחבי העולם. פחות "הלילה הזה כולנו איטלקים" או "פסח בטוסקנה", ויותר ליל הסדר בים המלח או בגליל. ארץ ישראל ניצחה.

יערות הגשם יסלחו

בשבת שעברה ציינתי כאן את "גילוי דעת" כעלון שבכל שבוע, בהצטיינות, מאפשר לקוראיו למחזר אותו במקום לשים אותו בגניזה. אמש הגיעה לתיבת המייל שלנו הודעה דחופה מעורך "גילוי דעת", עופר מעוז, שכתב כי "בגיליון גילוי דעת של השבוע בטעות נשכח אחד השמות המפורשים וע"כ הוא דורש גניזה". אתם, קוראים יקרים, גנזו לכם, ואנו נצדיע לעופר מעוז: עורך שמקפיד בכל שבת לאפשר מִחזור של עלונו, ואף מקפיד לדווח כשפעם אחת זה מתפקשש, אפילו יערות הגשם יסלחו לו על הפעם הזאת.

לתגובות ולהדלפות: mealel@kipa.co.il