כמה מפלגות נאבקות במערכת הבחירות הנוכחית על קולות הציונות הדתית, הבית היהודי, יחד, כולנו, יש עתיד והליכוד האם אכן צפוי שינוי בהרגלי ההצבעה של הציונות הדתית? "הציונות הדתית מצביעה אותו דבר פחות או יותר במשך עשרות שנים מ-1949 מאז האסיפה המכוננת וההערכה היא שגם הפעם לא נראה הפתעות גדולות במיוחד", מעריך ד"ר אייל לוין מהמחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת אריאל בראיון ל'כיפה'.

הוא מסביר כי 11-13 מנדטים זה בנק המנדטים של הציונות הדתית בעשרות השנים האחרונות, כתוצאה מכל תהליכים סוציולוגים כמובן שכמות התושבים עלתה אך היחסיות לדבריו נשמרה. "12 המנדטים של הבית היהודי בבחירות האחרונות הן אותם 12 המנדטים שהיו לציונות הדתית מאז ומתמיד" טוען לוין ומוסיף כי "בנט לא הביא קולות חדשים וקהלים חדשים למפלגה, ההישג הלא מובטל של בנט ואורבך היה דווקא האיחוד של מפלגות הציונות הדתית לגוש אחד".

לוין מציין כי למרות הדיבורים על הצבעה של חלקים מהציונות הדתית עבור מפלגת יש עתיד המחקרים מלמדים כי לא מדובר בשינוי הרגלי ההצבעה של הציבור הדתי. "יש עתיד - ממש לא הפתעה, כל פעם אנו מופתעים מחדש מיש עתיד. אך מדובר באותם 15 מנדטים שכל פעם 'מפתיעים' אותנו. אלה הם אותם 15 מנדטים של 'שינוי' ו'דש'". לוין מסביר כי מדובר בכמות מצביעים מתוך הציונות דתית שמצביעים ליש עתיד כמו בכל מערכת בחירות אחרת לטענתו לא מדובר בשינוי בדפוסי ההצבעה של הציונות הדתית.

לוין התייחס לשאלה מדוע הציונות הדתית אינה גדלה ואינה מצליחה להרחיב מספיק את השפעתה הפוליטית "הציונות הדתית במשך עשרות שנים יוצרת את העובדות בשטח, היא הרחיבה את נוכחותה בפיקוד בצבא, היא הרחיבה את ההתיישבות הציונית, אך מבחינה פוליטית היא לא מצליחה להגיע לאיפה שהיא רוצה בדומה לכישלון של התנועה הקיבוצית שהייתה חלק משמעותי לאורך השנים אך לא הצליחה מספיק להשפיע על הפוליטיקה". לדעתו של לוין הסיבה שעומדת מאחורי הדברים היא שלא מספיק אידיאולוגיה, או אנשים טובים בכדי להצליח בפוליטיקה ולהיכנס לעמדות ההנהגה יש צורך ב'קילר אינסטנקט' "אולי עוד יבוא יום שיבוא משהו שידע לתקוע את הסכין במקום הנכון. בינתיים בנט טוב מידי כאדם והוא לא פועל מספיק בחדות כפוליטיקאי", טוען ד"ר לוין.

הוא מסביר כי לו בנט היה נוטש מעט את האידיאולוגיה ובוחר לתקוף בצורה חדה יותר את נתניהו הוא אולי היה נמצא בסופו של דבר באופוזיציה אך כוחו היה גדל. "אחת התכונות הבולטות של נתניהו שיש שמחשיבים אותה כתכונה רעה אך לדעתי היא נצרכת לפוליטיקאי טוב - הקושי לגדול לידו. כל מי שמעט גדל נתניהו גורם לו לעזוב, דוגמת, כחלון, סער ועוד. בנט לעומתו אינו פועל כך והוא מפרגן ומאפשר לדמויות נוספות לצמוח לצדו".

ללוין יש גם את התשובה לשאלה מה צריך כדי שהציונות הדתית תפרוץ את גבולותיה ותכנס באמת לקהלים חדשים, "כדי שהציונות הדתית תגדל פוליטית היא צריכה מפלגה שתהיה ליכוד ב', בנט ניסה ליצור משהו כזה עם שריונו של אוחנה אך נכשל בכך כיוון שהציונות הדתית היא פשוט, ציונות דתית. כדי להתרחב צריך להוריד את הכיפה לא רק להקטין אותה", אומר לוין.

בנוגע לתוצאות הבחירות אומר לוין כי הוא אינו רואה מהפך, "השלטון יכול אולי לעבור מצד לצד, אך היחסים בין הגושים יישאר ככל הנראה דומה", מעריך לוין. הציונות הדתית לא יכולה להיות ולא תהיה לשון מאזניים, "זה הייחוד שלה לטוב ולרע, בנט התייצב בצורה חד משמעית לצדו של נתניהו". לדבריו, אם הנשיא ריבלין ייתן את המנדט להרצוג ולבני ושניהם יהיו מוכנים לוותר על הכל ליהדות החרדית זה לא בלתי אפשרי שאכן נתניהו יהיה באופוזיציה. ש"ס כבר ישבה בעבר עם העבודה והיו לה שיתופי פעולה עם מרצ במועצות המקומיות.