80% מקרב האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל טוענת כי לדת יש השפעה משמעותית על החיים במדינה - כך עולה מנתוני הסקר החברתי השנתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שבחן את מקומה של הדת בחיים הציבוריים בישראל.

הסקר בדק ומצא כי בקרב האוכלוסייה היהודית בגיל 20 ומעלה, 8% הגדירו עצמם בסקר כחרדים, 12% דתיים, 13% כמסורתיים-דתיים, 25% כמסורתיים-לא כל כך דתיים ו-42% כלא דתיים או חילונים.

בין שאלות הסקר נשאלו המרואיינים על מידת הסכמתם לגבי סוגיות שונות הנוגעות למקומה של הדת בחיים הציבוריים בישראל. 62% מהנשאלים תמכו בנישואין אזרחיים למעוניינים בך, זאת כש-80% מהחילונים הסכימו עם ההצהרה הזאת, לעומת 3% בלבד מהחרדים. בשאלה אחרת הסכימו 57% מהנשאלים כי יש צורך להפריד את הדת מהמדינה בישראל, זאת כש- 77% מהלא דתיים/חילונים הסכימו עם הצהרה זו, לעומת 14% מהחרדים ו-23% מהדתיים.

הנתון המצער בסקר מצביע על המשך הקרע בין דתיים לחילונים במדינה: מעל למחצית מהאוכלוסייה היהודית (58%) חשים כי היחסים בין דתיים לחילוניים מוגדרים מבחינתם כ"לא טובים". חילונים מעריכים את היחסים בין דתיים לחילונים כפחות טובים: 67% מהחילונים מעריכים את היחסים כ"לא טובים", זאת לעומת 56% מהמסורתיים, 43% מהדתיים ו-41% מהחרדים. זאת ועוד, מבין תושבי הערים הגדולות, 86% מתושבי ירושלים החילונים מעריכים את היחסים בין דתיים לחילוניים כ"לא טובים", זאת בהשוואה ל-71% מהחילוניים בחיפה, 68% מהחילונים בתל אביב, 67% מהחילונים בראשון-לציון, ו-63% מהחילונים באשדוד.

באשר לשבת קבעו 64% כי יש לאפשר פתיחה של מקומות בילוי בשבת: מהחילוניים, 76% מהמסורתיים-לא כל כך דתיים, 35% מהמסורתיים-דתיים, ו- 12% מהדתיים הסכימו עם הצהרה זו. אלא שפחות ממחצית מהיהודים, 46% במספר, תומכים בפתיחת קניונים וחנויות בתוך הערים בשבת, זאת לעומת 62% המביעים תמיכה בקיום אירועי ספורט בשבת.

במפתיע, רוב האוכלוסייה היהודית (59%) סבורים שיש להימנע מעבודה בשכר בשבת, למעט שירותי חירום כגון בתי חולים, מד"א ומכבי אש. עם זאת, רק 53% מכלל האוכלוסייה בישראל תומכים בהפעלת שירותי תחבורה ציבורית בשבת.