נשים שנישאו לראשונה בגיל צעיר יחסית מדווחות על בריאות פיזית ונפשית פחות טובה - כך עולה מסקר מיוחד שהתפרסם אמש (א) בכנס של עמותת "קולך" ועמותת "אישה לאישה". הסקר מגדיר נישואין צעירים לחרדיות ודתיות עד גיל 19 וחילוניות וערביות עד גיל 23.

במהלך הכנס הציגה סגנית השר לקידום צעירים סטודנטים ונשים, גילה גמליאל, את תוצאותיו של סקר הבוחן את הקשר בין חיי אישה, בריאותה ורווחתה הנפשית לבין גיל הנישואין, תדירות ומספר הלידות. עוד עלה מנתוני הסקר כי נשים חילוניות ללא ילדים ונשים חרדיות עם שני ילדים או פחות מדווחות על שכיחות גבוהה יותר של דיכאון, כשנשים חרדיות עם בין 3 ל-5 ילדים מדווחות על בריאות טובה יותר מאלה עם 6 ילדים או יותר ו-2 ילדים ופחות.



ח"כ גמליאל אמרה במהלך הכנס כי "הסקר מראה באופן הברור ביותר כי לרובן המוחלט של הנשים יש רצון וצורך בהקמת משפחה, על כן חשוב לתת להן את הכלים לשילוב בין קריירה ומשפחה על מנת שתוכלנה ליהנות משני העולמות".

לדבריה, מנתוני הסקר מתברר כי הקשר בין גיל נישואין נמוך למצב בריאותי ונפשי ירוד. "לצערי, לא רק בריאותן של נערות נפגעת כתוצאה מנישואי בוסר. הן פעמים רבות אינן מסיימות את חוק לימודיהן וכתוצאה מכך בסיכון גבוה יותר להיכנס למעגל העוני, בנוסף אחוז מקרי האלימות כנגד נערות שנישאו בגיל צעיר כמעט כפול מהאחוז בכלל האוכלוסייה". בעקבות הנתונים אמרה ח"כ גמליאל כי בכוונתה לקדם חקיקה, לפיה "גיל הנישואין במדינה יעמוד על 18, כמו ברוב המדינות בעולם".

יו"ר "קולך", ד"ר חנה קהת, סיכמה את תוצאות הסקר והמפגשים בכנס, באומרה כי הדברים "שוב מוכיחים את הצורך החשוב בתכנון נכון של הקמת המשפחה". קהת מסבירה כי "עידוד הילודה שמורגש בעיקר במגזר החרדי והדתי, עלול לבוא על חשבון בריאותן ורווחתן של הנשים".

"חשוב לשים לב לנתון לפיו הבאת ששה ילדים ומעלה גובה מחיר, וחשוב לידע בכך את הנשים ולדאוג לשלומן, מפני שמלבד החשיבות של הבאת ילדים לעולם ישנה חשיבות רבה שתהיה להם אם בריאה ומאושרת", קובעת קהת. עוד היא מסבירה כי "המדינות גורפת של פוסקי הלכה לעידוד ילודה ללא בקרה עלולה לפגועה לא רק בבריאותה של האישה ובתוחלת חייה אלא אף בפגיעה באורך חייה ולכן אסור ששיקולים דמוגרפים וחברתיים כאלה או אחרים יבואו על גבם של הנשים".