האם מסתמנת פשרה לסערת תוקפם של הגיורים בצה"ל? הרב עובדיה יוסף ומקורביו מגבשים פשרה, לפיה תחדל ש"ס מלטרפד את חוק הגיור הצבאי אשר מקדמת מפלגת "ישראל ביתנו", זאת בתמורה להסכמה עקרונית לנוהל חדש, לפיו הרב הצבאי הראשי ימונה אך ורק על דעתם של הרבנים הראשיים לישראל.

מדובר למעשה במהלך עוקף סמכות, שיאפשר לרבנות הראשית ואגב כך, לש"ס, שליטה על הגיורים בצה"ל באמצעות לשכת הרב הראשי לצה"ל.

על פי ההצעה, המינוי אשר נקבע עד כה רק על ידי הרמטכ"ל ושר הביטחון, יידרש לאישורם של הרבנים הראשיים. זאת ועוד, הרב יצטרך לכהן קודם לתפקידו כדיין או כרב עיר, או לכל הפחות להיות בעל הכשרה לרבנות מטעם הרבנות הראשית. עוד נדרש הרב הצבאי הראשי להיות בין הגילאים 40 ל-70. כל אלו, כמובן, תנאים מקדימים למועמדים לתפקיד.

יצויין כי הרב הצבאי הראשי, תא"ל הרב רפי פרץ, מתנגד בעצמו לחוק הגיור הצבאי שאושר באחרונה על ידי הכנסת וקובע כי אין בו צורך. במכתב שהעביר לראש מערך הגיור הממלכתי, הרב חיים דרוקמן, הסביר הרבצ"ר כי המשבר בנושא הוא טכני בלבד ואינו מצדיק פיתרון בחקיקה. "מצד הרבנות הצבאית והרבצ"ר עדיף גיור אחד. הרבנות הצבאית צריכה להיות זרועה הארוכה של הרבנות הראשית".

עם זאת, גורמים ברבנות הצבאית הביעו באוזני כיפה חשש מפני השתלטות של הרבנות הראשית על מהלכי הרבנות הצבאית. "מעולם לא היה תקדים של מינוי הרב הצבאי באמצעות לחצים פוליטיים ואינטרסים של הרבנות הראשית. אני מאוד מקווה שהמהלך הזה לא יביא לריסוקה של מערכת הרבנות הצבאית, זאת אם מכאן ואילך יכפו עליה מועמדים מטעם הרבנות הראשית, שמן הסתם ישתייכו למגזר החרדי", הסביר הקצין הבכיר.

"האם מישהו מעלה על דעתו כי הרב אביחי רונצקי או הרב רפי פרץ היו מתמנים לרבנים הראשיים לצה"ל, לו היה המינוי נתון לאישור הרבנות הראשית? אני בספק", קובע הקצין הבכיר ואומר כי "צריך לחשוב יותר מפעמיים לפני שיוצרים כאן תקדים שיכפה על הרמטכ"ל בפרט ועל צה"ל בכלל, מועמדים שאינם מתאימים למערכת".