אחיי יהודי אתיופיה, עלנו להבין שיהדות אתיופיה הינה מפוארת ועשירה במנהגיה ובתרבותה, אך כתוצאה מגלות ארוכת שנים בה חיינו במנותק משאר תפוצות העם היהודי, נוצרו פערים בדברים מסוימים מאלה של יהודי העולם. אבות אבותינו במשך כל הדורות התפללו לשוב לציון ולהתחבר לעם ישראל היושב בציון, בחסדי ה' אכן תפילתם התגשמה ואנחנו כאן. לכן כל דרישה שמטרתה לגרום לפירוד ובידול בני הקהילה משאר העם אינה משקפת את רצונם ותפילתם של אבות אבותינו. שירותי הדת לבני הקהילה צריכים להינתן כנהוג בארץ, בהתאם לכללי והוראות הרבנות הראשית לישראל.

אחי ורעיי, מידי פעם אני שומע מקבוצה מסוימת של אנשים באירועים שונים בעיקר בכלי התקשורת מאשמים את הממסד הרבני ואת הרבנים הראשיים לישראל בכול מיני האשמות וביטויים . אני מכיר היטב את הרבנות הראשית וכמה שהיא באה לקראת הקהילה על מנת שיהודי אתיופיה יהיו חלק בלתי נפרד מהעם היושב בציון.

מתפקיד המשרד לשירותי הדת לדאוג שהמועצות הדתיות יספקו שירות אמין יעיל, אדיב שוויוני מקצועי ואיכותי במכלול שירותי הדת הניתנים במסגרת תחומי אחריותם, תוך התייחסות מיוחדת למאפיינים המיוחדים של בני הקהילה. ככל שישנן בעיות פרטניות בנוגע למתן שירות לבני הקהילה במועצות הדתיות הם יטופלו על ידי האגף לשירותי דת ליהודי אתיופיה במשרד בראשותי, שמטרתו לתת מענה מידי לצרכי העדה בתחומים הקשורים לשירותי דת יהודיים.

עד היום מונו במועצות הדתיות ברחבי הארץ 20 רבנים ו51 קייסים מבני הקהילה , כולל 15 קייסים חדשים אשר מונו בשנים האחרונות . בניהם 12 רבנים שהוסמכו על ידי מועצת הרבנות הראשית לברר ולאשר את יהדותם של הזוגות המעוניינים להינשא כמו"י.

שיפור השתלבות יהודי אתיופיה בתחום הרוחני הינו ליבת העיסוק של האגף ליהודי אתיופיה במשרד לשירותי דת, לכן בשנים האחרונות ערכנו סיורים במקומות ריכוז בני הקהילה, ובמועצות הדתיות שבהן מכהנים קייסים ורבנים ,שגם נתבקשו להיות שותפים בפגישה, על מנת לעקוב מקרוב על מצב תנאי השירות הניתנים לבני הקהילה ותנאי העסקתם של הקייסים והרבנים. בעקבות הסיורים ובאמצעות המחלקות השונות במשרד לשירותי דת תיקנו את הליקויים השונים שהתגלו בתנאי העסקתם. בימים אלה אנו עובדים להשלים את שכרם של חצאי המשרה של הקייסים החדשים.

מתוקף סמכותה של הרבנות הראשית לישראל, היא דורשת הכשרה והסמכה לכל בעלי התפקידים הנותנים שירותי דת במועצות הדתיות. לכן כל המעוניין לקבל סמכויות עליו לעמוד בדרישותיה ולקבל הסמכה ממנה. רבני הקהילה העוסקים יומם ולילה במתן שירות בנושא דת לבני הקהילה ובשיפור השתלבותם של יהודי אתיופיה בתחום הרוחני והחברתי, לא אחת עסוקים במתן פתרונות לבעיות סבוכות של משפחות הנוצרות עקב טיפול לקוי של גורמים שאינם מתפקידם לעסוק בכך, ואינם בקיאים בו.

ב"ה בני הקהילה, כמו יתר אזרחי מדינת ישראל, לומדים היום בהרבה מוסדות אקדמאיים ותורניים. אנו סבורים שעלינו לעודד את כל המעוניין להיות מנהיג רוחני, לשלב לימודי המסורת של בני הקהילה ביחד עם לימודי רבנות ולגשת למבחנים ברבנות הראשית לישראל כדי לקבל הסמכה. מתוך לימוד מעמיק בתורה ובדברי חז"ל אפשר יהיה להבין ולהעריך עוד יותר את המורשת והתרבות של אבות אבותינו, בכך ניתן לצמצם את הפער. יתירה מכך, מסורת בני הקהילה תישמר טוב יותר יחד עם לימודי ההלכה והמסורת היהודית הכללית, כיום ב"ה יש רבנים ונוער מבני הקהילה אשר משלבים את מסורת בני הקהילה ביחד עם לימוד התורה והיהדות של כלל העם בארץ ישראל.

דווקא בתקופה זו של קליטה והשתלבות בעם היושב בציון, הרבנים והקייסים צריכים לשלב ידיים, למצוא את המכנה המשותף ולהנחיל ולהשריש את המסורת והמורשת של הקהילה למען ילדינו בפרט ולעם ישראל בכלל.

מתוך אהבה ודאגה לקהילתנו הקדושה ומתוך רצון שתהיה חלק בלתי נפרד מעם ישראל בכל המובנים, כולנו יחד קטן כגדול בלי יוצא מן הכלל, נדרשים לשלב ידיים ולמצוא את שביל הזהב המאחד ולא המפריד, המקרב ולא המרחיק, למען הגשמת חלומה של הקהילה הקדושה ומנהיגיה.