בראשית השבוע פורסם ב'כיפה' כי על רקע הפיגוע בצרפת, והעלייה הדרסטית באירועים האנטישמיים במדינה, המציא ישראלי תושב רחובות כיפה העשויה משיער אדם, הנטמעת בתוך השיער הרגיל, כך שאנטישמיים לא יכולים לראות שהאדם חובש כיפה לראשו, ומנגד הוא עדיין יכול להתהלך על פי ההלכה המקובלת.

[embed][/embed]

הרב שלמה אבינר מתייחס לסוגייה מבחינה הלכתית ומבהיר כי הדבר מותר אך לא מומלץ לעומת כובע. “ישנם שלוש שאלות שעולות בסוגייה", הוא אומר. “הראשונה היא השאלה האם כיפה כזו מוציאה ידי חובה, האם דבר כזה מותר באופן הלכתי והאם יש בהסתרת הכיפה משום הסתרת זהותו של היהודי, דבר אשר אסור היה בעבר בשל מצב של שעת גזרה".

הרב אבינר עונה לשאלה הראשונה בחיוב ומבהיר כי כיפה היא חובה אף אם מדובר בכיפה שאינה נראית לעין. "כיפה זה דבר חשוב וחכמים אומרים שכיפה משמעותה יראת שמים ואות לזיכרון שיש יראת שמים מעלינו. לפי הפוסקים בדורות האחרונים הנושא יותר חשוב כי זה דבר שהתקבל אצל אנשים יראי שמים".

"הכיפה העשויה שיער אינה כל כך חדשה, כי הרי פיאה נוכרית תמיד הייתה, וכבר המשנה ברורה מביא דעות הפוסקים לגבי פאה נוכרית", אומר הרב אבינר. “יש אוסרים זאת בגלל מראית עין, וכן היא הכרעת הפוסקים, כדוגמת ה'שדה חמד' שזה לא בסדר, שצריך כיפה ניכרת. מכאן אגב יש גם ביקורת בימנו על החבר'ה שהולכים עם כיפה קטנה שלא ניכרת. צריך שניכר יהיה שיהיה כיפה. אבל אף על פי כן בשעת הדחק אפשר ללכת עם פאה נוכרית שהיא כיפה, זאת בתנאי שהרבנים בחו"ל יסכימו כי אנחנו לא יכולים להכריע על דבר שמתרחש בחו"ל. יש פתרון חלופי שהוא חבישת כובע לא ייחודי ליהודים אלא כובע שגם גויים לובשים אותו".

האם אין בעיה בכך שיהודי מסתיר את זהותו ומראה את עצמו גוי. הרי בזמנים הקדומים אמרו שבשעת הגזרה אסור לומר ליהודי שהוא גוי כדי להציל את עצמו?

"זה נכון. אם שואלים יהודי אם הוא יהודי אסור לומר שהוא גוי, אבל כבר כתוב בשולחן ערוך שמותר ליהודי ללבוש בגדי גויים כך שהוא נראה גוי, ובלי שהוא מצהיר שהוא גוי. זה בסדר. לכן, כיפה כזאת מוכרת עם כי כובע עדיף. יש כמובן פתרון יותר טוב - לעלות לארץ. כאן אפשר לחבוש כיפה בגאווה".

לתשובה המלאה עם מקורות