פרקליטות המדינה הודיעה בשבוע שעבר לבג"ץ כי היא נכנעה ללחץ ומעתה ניתן יהיה לשנות את המין הרשום בתעודת הזהות ללא צורך בביצוע ניתוח לשינוי מין - בניגוד למצב הקיים כיום. ההודעה ניתנה בתגובה לעתירה שהוגשה כנגד דרישת משרד הפנים לעבור ניתוח גופני כתנאי לשינוי המין בתעודה, כך דווח היום ב'הארץ'.

בישיבה שהתקיימה בנושא בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, ובהשתתפות הגורמים הרלוונטיים במשרדי הפנים, הבריאות והמשפטים, הסבירו נציגי משרד הבריאות כי בעולם ישנם קריטריונים מקצועיים מקובלים כדי לקבוע שאדם שינה את מינו גם בלי שעבר ניתוח. משכך, הוחלט לשנות את הנוהל הקיים. לפי המתווה שהוצע, ועדת מומחים של משרד הבריאות, שמאשרת כיום ניתוחים לשינוי מין בישראל, היא זו שתקבע את הקריטריונים שיגדירו שינוי מין ללא ניתוח. אישור ועדת המומחים יספק לצורך שינוי הרישום במרשם האוכלוסין.

המדינה טענה כי לנוכח העובדה שהיא מוכנה לקבל את קביעת וועדת המומחים, העתירה הופכת למיותרת. למרות זאת מגישי העתירה מתכוונים להמשיך ולהילחם נגד הכוונה לאשר את שינוי המין בידי ועדת מומחים. לשינוי המגדר ישנן השלכות כלכליות: רישום והכרה של משרד הפנים בשינוי המין, למשל לאשה, יאפשר לה ליהנות גם מהטבות כלכליות שניתנות לנשים.

בעתירה הושווה המצב החוקי בישראל למדינות אחרות בעולם, ועולה ממנה מגמה ברורה שמאפשרת למעוניינים לשנות את רישומם מבלי שהדבר יהיה מותנה בניתוח. כך, בפורטוגל, ספרד, בריטניה, אוסטריה, פינלנד, שווייץ (במחוז ציריך בלבד), שוודיה, קנדה וניו זילנד ניתן לשנות את רישום המין על בסיס הצהרת רופא או עובד סוציאלי כי המבקש אכן מזדהה עם המין המנוגד.

הרב חיים נבון, תקף את הנושא בדף הפייסבוק שלו ואמר, כי זהו שינוי חברתי אדיר. הוא ציין, כי ניתוח לשינוי מין אסור לפי ההלכה, ולפי רוב מכריע של הפוסקים אינו משנה את מינו ההלכתי של המנותח. הוא טוען כי אם אדם עבר ניתוח כזה ודורש מהמדינה להכיר בשינוי מינו, לפחות יש בדרישתו היגיון פנימי. לעומת זאת, אם אדם דורש להכיר בשינוי בלי שעבר כל ניתוח, יש בדרישתו סתירה פנימית שכן במידה ואין שום שינוי גופני אין שום דבר שיגדיר איש או אישה.

"המדינה הודיעה שכל בקשה כזו תיבחן בידי ועדת מומחים. העותרים דרשו לבטל ועדה זו, ולהסתמך על תחושתם הפנימית. ובאמת, לא ברור לי מה ועדה כזו יכולה לבדוק" תוקף הרב נבון את הפתרון אותו מציעה המדינה.

"אם כל אחד יכול להגדיר את המושגים "גבר" ו"אישה" כרצונו, זה אומר שלמעשה אין למושגים הללו כל משמעות. ואם כך, למה שלמישהו יהיה חשוב להגדיר עצמו כך או כך? יותר מזה: איך אישה בכלל יכולה לטעון שירשמו אותה כגבר משום שתחושתה הפנימית היא כשל גבר, אם אין כל הגדרה למושג "גבר"? אז כמו מה היא מרגישה? משל למה הדבר דומה, לאדם שידרוש מהמדינה את זכותו להגדיר את חודש לידתו, השישי בשנה, כ"ינואר". אם המדינה תיענה לדרישה זו, הרי ממילא כל רישום התאריכים יאבד את משמעותו, כי כל תאריך יסמן כל מה שירצה הרושם. אז למה לאדם לדרוש רישום תאריך מסוים, אם התוצאה תהיה אובדן משמעות של התאריכים כולם? אלא אם כן זו בדיוק כוונתו: להביא לאובדן משמעות כזה" מאשים הרב נבון.