וועדת השרים לחקיקה אישרה היום (א') את הצעת 'חוק הנורמות' המציעה כי אלוף פיקוד מרכז יצטרך להחיל כל חוק שהכנסת תחוקק תוך 45 ימים גם ביהודה ושומרון. 6 שרים תמכו בחוק ו-4 התנגדו.

בדברי ההסבר לחוק, שיזמו חברי שדולת ארץ ישראל בכנסת נכתב כי "ביהודה והשומרון חיים כיום כ-350 אלף אלף אזרחי מדינת ישראל, שמצביעים לכנסת אך בפועל חייהם לא מנוהלים על ידה עקב היעדר תחולה של החוק הישראלי. מדובר במציאות בלתי קבילה בעליל, הפוגעת ללא כל ספק בכבודם של תושבי האזור הישראלים ואף גוררת בעקבותיה פגיעה קשה בזכויותיהם ומפלה אותם לרעה ביחס לשאר אזרחי המדינה. הצעת חוק זו מבקשת לתקן עוול זה, להשוות בין הנורמות השונות החלות על אזרחיה של מדינת ישראל ללא קשר למקום מושבם ולהביא למצב שבו גם את חייהם של אזרחי המדינה תושבי האזור תנהל הכנסת הנבחרת, וזאת בלי לשנות את מעמדו של השטח מבחינה מדינית ובלי לסתור את הוראות הדין הבינלאומי שישראל קיבלה על עצמה, לפנים משורת הדין, להתנהל על פיו ביהודה והשומרון".

חברי שדולת ארץ ישראל בכנסת בירכו על החלטת השרים. "זוהי החלטה חשובה שיש בה כדי למנוע אפליה של ממש. אנו מקווים שהממשלה תתאחד כולה מאחורי הצעת החוק, ומצפים גם משרים שאינם תומכי ההתיישבות אך הם ודאי תומכים בזכויות אזרח, לתמוך במתיישבים ולאפשר לנו להמשיך ולקדם במהירות האפשרית", אמרו יושבי ראש השדולה חברי הכנסת אורית סטרוק ויריב לוין.

יו״ר ועדת חוקה, חוק ומשפט ח״כ דוד רותם מיוזמי ׳חוק הנורמות׳: ״מאות אלפי ישראלים מצביעים לכנסת אבל חייהם מנוהלים לא על ידה, אלא ע״י אלוף פיקוד המרכז. חוקים חשובים רבים כמו שרותי רפואה והצלה, נגישות נכים ואיכות סביבה לא חלים באזורים אלו. מטרת החוק היא לאפשר נורמאליות ביו״ש והוא צעד ליצירת שיוויון בחייהם של כלל אזרחי ישראל בכל רחבי הארץ״.

ח"כ זאב אלקין יו״ר ועדת חוץ וביטחון ויו"ר הקואליציה (ליכוד), אחד מיוזמי ״חוק הנורמות״: ״אני שמח שהרוב בועדת שרים לחקיקה מבין את העובדה הפשוטה שלמאות אלפי ישראלים ביהודה ושומרון מגיעות את אותן הזכויות כמו לשאר אזרחי מדינת ישראל. צר לי ששרת המשפטים ציפי לבני שרוממות שיוויון בפני החוק בגרונה נלחמת כלביאה כדי להמשיך את אפליה לרעה של ציבור חלוצי נפלא זה. כנראה ששוויון בפני החוק ושיוויון זכויות אצל לבני נעצר כשמדברים על מעלה אדומים או אריאל״.

בעת הישיבה התנגדה בחריפות שרת המשפטים ציפי לבני לחוק וטענה כי "המטרה האמיתית של החוק היא לנרמל מצב לא נורמלי - כיבוש זוחל בחסות של שיח זכויות. מדובר במהלך שיפגע מדינית ואסטרטגית בישראל ולכן אגיש ערר על החוק".

מנגד, תקף אותה השר אורי אריאל ואמר ״לעיתים זה נשמע כאילו המתיישבים הם בסדר בשביל לשלם מיסים, להלחם ולמות אבל לא בשביל לחיות. חוק המוזיאונים ביו״ש שטיפלתי בו נמרח על ידי צו אלוף והצבא במשך יותר מ5 שנים.

"לא תשכנעו אותי בתור אחד שקצת מבין שנעשית כאן פעןלה רצינית בעניין. לא נעשתה עד היום עבודה רצינית ואם כן היה מה לשקול. יש פה אפליה בוטה כנגד תושבי מדינת ישראל. תפסיקו עם ההתחמקויות המיותרות. חובות אתם יודעים לבקש אבל כשזה מגיע לזכויות יש המון נימוקים נגד. זה מבייש את המושג מדינה יהודית ודמוקרטית. בעיניי זה יותר מבושה וחרפה״, אמר אריאל.

בארגון 'נשים בירוק' ברכו על המהלך ומסרו כי הן רואים בו צעד משמעותי ראשון לקראת החלת ריבונות ישראלית על שטחי יהודה ושומרון. "חברי הכנסת סטרוק ולוין זוכים להיות החלוצים הפרלמנטאריים ההולכים לפני המחנה בהנחלת החזון הציוני הראלי היחיד שאותו ניתן ליישם בארץ ישראל - ריבונות ישראלית על יהודה ושומרון".

ראשי נשים בירוק, יהודית קצובר ונדיה מטר, מדגישות בדבריהן כי "העברת החוק היום מהווה צעד ראשון בשורת צעדים נדרשים לקראת החלה מלאה של הריבונות הישראלית על השטח, צעדים שיהוו לא רק מענה לטרור הגובר אלא גם מימוש החזון הציוני וחלום הדורות לשיבה אמתית וגאה לנחלת אבותינו".

"צעדי ההמשך יחייבו החלת החוק על השטח מבלי להזדקק צווי אלוף כאלה ואחרים, גם אם יהיו הצווים האלה תואמים במלואם את החוק הישראלי כפי שקובע החוק שמובילים סטרוק ולוין", אומרות השתיים ומציינות לברכה גם את חופש ההצבעה אותו איפשר ראש הממשלה לשריו. "נתניהו מוכיח בצעד זה שכאשר הוא רוצה הוא גם יכול, גם אל מול מקטרגים מבית ומחוץ".

בפורום המשפטי למען ישראל ברכו על אישור וועדת השרים לחקיקה את חוק הנורמות. מנכ"ל הפורום נחי אייל אמר כי "אין סיבה בעולם שאזרח ישראלי בשומרון לא יהנה מחוק הספריות כמו אזרח בתל אביב ואין סיבה שחוקי הגנת הסביבה בגוש עציון לא יחולו בדיוק כפי שהם חלים בראש פינה. זכויותיהם של כלל האזרחים ראויות להגנה מכח כלל החקיקה במדינה".